30. janvārī, Ģertrūdes ielas teātrī gaidāma pirmizrāde režisora Jurģa Lūša jaunākajam iestudējumam – britu dramaturga un scenārista Sema Steinera lugai "Citroni, citroni, citroni, citroni, citroni". Iestudējumā spēlē aktieri Ilva Centere un Klāvs Kristaps Košins.
"Kultūrzīmes" Ilvu satiek vēl aizelsušos no nupat notikušā mēģinājuma, bet viņa gatava tūlīt pārslēgties sarunai. Taisnība, savā ziņā pārslēgšanās vajadzīga tikai nedaudz, jo, kaut gan luga sarakstīta 2015. gadā, ar sabiedrību ierobežojošiem, savā ziņā absurdiem likumiem esam iepazinušies arī pavisam nesen.
Par ko stāsta iestudējums "Citroni, citroni, citroni…"?
I. Centere: Kopā nosaukumā uzskaitīti pieci citroni. Runājam par mīlestību, vientulību, mēģinājumu atrast cilvēku, ar kuru varētu saprasties arī bez vārdiem. No vienas puses, luga runā par laiku, kurā dzīvojam, par to, kā cilvēku vērtējam pēc tā, kā viņš izskatās, ko velk mugurā, ar kādu mašīnu brauc, kāds ir viņa suns un ar ko nodarbojas. Bet nekas no uzskaitītā jau nepasaka, kāds ir pats cilvēks! Reizēm pat apprecamies ar kādu iedomātu tēlu, ko esam radījuši vien savās domās, un tā arī neesam gatavi viens otrā ieklausīties. Luga ir arī par to, ko vajadzētu vai nevajadzētu otram teikt. Tā pilnīgi noteikti stāsta arī par atklātību – gan pašiem pret sevi, gan citiem, īpaši tiem, ar kuriem esam kopā, jo viņi to ir pelnījuši. Un arī paši pret sevi esam pelnījuši atklātību, jo – ja nemīli pats sevi, turklāt – tā tiešām, pa īstam –, kā tad vari mīlēt to otru?
Uz skatuves esam brīnišķīga komanda, un, kaut gan ar Klāvu Košinu un arī ar režisoru Jurģi Lūsi kopā strādāju pirmo reizi, mēs tik tiešām patiesi atveram vaļā to īpašo vietiņu, kur mīt mūsu sirdis un dvēseles. Manuprāt, tas arī ir pats svarīgākais, jo šajā izrādē tik tiešām esam pa īstam. Savā ziņā nest vēstījumu par šo "pa īstam" ir pat svarīgāk, nekā stāstīt par dramaturga radīto likumu, kas nosaka dienā izmantot vien 140 vārdus. Tieši tik absurdā sistēmā nākas dzīvot izrādes varoņiem, jo radīti noteikumi, kuri jāpieņem un pēc kuriem vadoties ir jādzīvo, tur neko nevar izdarīt, mainīt, tā vienkārši ir. Jādzīvo vien tālāk, un pateikt var vien tik, cik drīkst; turklāt jāsaprot, ko izvēlēties pateikt cilvēkam, ar kuru esi kopā.
Teicāt, ka patiesi atverat savu sirdi, vai skatītāju priekšā nav grūti būt tik dvēseliski kailam?
Laikam gan ne, jo vienlaikus rodas patīkama sajūta, jo vari būt un tevi pieņem tieši tik dzīvu un īstu, kāds esi. Iestudējuma pamatā ir spēcīgi uzrakstīts dramaturģisks darbs, tā ir tik forša, asa un precīza luga. Sevi patiešām apliecinu spējā mīlēt uz skatuves, turklāt mīlēt patiesi un reizē patiesi ienīst; reizē nesaprast, savu partneri negribēt un tad atkal gribēt. Mēģinājumos gluži vai jūtu, kā pamazām visas atslēdziņas īstajā brīdī saliekas un tad izrādēs varēsim pagriezt un atslēdziņa atslēgs durvis kaut kur šeit – sirsniņā.
Vairākus gadus pēc studijām strādājāt kā pilna darba laika aktrise Latvijas Nacionālajā teātrī, kā nokļuvāt neatkarīgajā Ģertrūdes ielas teātrī?
Jo mazāk cilvēku, jo vieglāk vienoties par to, ko vēlamies teikt. Esot lielā mājā, kur mīt daudzi, ir liela mašinērija, un atliek vien būt kauliņam, bet pats tajā visā pazūdi. Strādājot Nacionālajā teātrī, pietrūka manis pašas lidojuma.
Strādājot valsts subsidētā iestādē, darbiniekam gan paredzama vieglāka dzīve: līgumā noteikti ienākumi, uz tiem pamatojoties, banka dotu kredītu, nodrošināts apmaksāts atvaļinājums…