Partly cloudy -3.8 °C
P. 06.01
Arnita, Spulga
SEKO MUMS
Reklāma
"airBaltic".
"airBaltic".
Foto: No sociālajiem tīkliem

Latvijas nacionālo aviokompāniju "airBaltic" patlaban potenciālajam investoram un sākotnējā akciju publiskā piedāvājuma (IPO) stratēģijai nav iespējams pasniegt kā veiksmes stāstu, un svarīgi, lai kompānija "gādīga saimnieka" trūkuma dēļ netiktu pārdota par "vienu eiro" jeb pazeminātu cenu, pauda starptautiskā finanšu konsultāciju uzņēmuma SIA "Grant Thornton Baltic" partneris Raitis Logins.

Reklāma

Viņš atzīmē, ka Latvija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kura nav spējusi līdz šim sākt valsts kapitālsabiedrību kotēšanu biržā pretēji Igaunijas un Lietuvas valdībām.

Tāpat Logins pauž, ka šobrīd ir sabrucis publiski kultivētais "kāršu nams" par "airBaltic" kā veiksmīgu akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) stāstu.

Pēc Logina minētā, šis process jau līdz šim bija diezgan trausls, bet šobrīd dzinēju apkopes problēmas nozīmēs arī vietējās Baltijas sabiedrības, kas ir galvenais un lojālākais klients, uzticēšanās samazināšanos un priekšroku došanu citām lidsabiedrībām, kas rezultēsies pārdoto biļešu skaita kritumā. Pārskatāmā nākotnē tas, visticamākais, atspoguļosies arī kompānijas finanšu rezultātos, un tie vairs nebūs iepriecinoši, lai uzturētu līdzšinējo veiksmes stāstu.

Eksperts arī min, ka "airBaltic" izvēlētā stratēģija ir signāls Latvijas valdībai kā galvenajam akcionāram, ka ir nepieciešama tūlītēja rīcība, lai nodrošinātu, ka "airBaltic" padome un valde rīkojas valsts interesēs.

Logins pauž uzskatu, ka vilcināšanās ar vadības nomaiņas lēmumiem no akcionāra puses nebūtu iespējama nevienā privātā kompānijā. "Ja līdz šim šādu soli spert kavēja stāsts par veiksmīgu investora piesaisti un IPO, tad šobrīd šis vairs nevar būt šķērslis, bet tieši pretēji - ir jāveic izvērtējums, ko darīt ar šo kompāniju un kā no "airBaltic" novešanas esošajā finanšu stāvoklī iegūt maksimālu labumu, neļaujot tam nonākt maksātnespējā un nepārdodot par "eiro"," viņš norāda.

Pēc viņa paustā, padomes nomaiņa var notikt ātri, jo prioritāte ir atrast maksimāli labāko attīstības scenāriju, atzīstot, ka šobrīd uzņēmums nav labākajā pozīcijā potenciālo investoru vērtējumā un tā pirkšana cena varētu būt tikai un ap vērtīgās "flotes" iegūšanu savos aktīvos.

Logins uzskata, ka nespēja rīkoties ar "airBaltic" radīs vēl lielāku sabiedrības neticību valsts spējai veiksmīgi pārvaldīt stratēģiski nozīmīgus publiskā kapitāla uzņēmumus, tāpat zudīs jau tā zemā sabiedrības ticība publisko uzņēmumu kotēšanai biržā.

Reklāma
Reklāma

Jau vēstīts, ka ceturtdien, 2. janvārī, "airBaltic" paziņoja, ka šogad vasaras sezonā dzinēju apkopes kavēšanās dēļ, ko veic to ražotājs "Pratt & Whitney", aviokompānija pārtrauks lidojumus 19 maršrutos, kā arī samazinās reisu biežumu skaitu 21 maršrutā. Kopumā tiks atcelti 4670 lidojumu.

Briškens aicina reisu atcelšanas lēmumu pamatot

Pēc šī aviokompānijas paziņojuma satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) ierakstā sociālajā tīklā "X" paziņoja, ka ir uzdots "airBaltic" padomei nekavējoties skaidrot reisu atcelšanas lēmuma pamatotību un ietekmi uz Latvijas savienojamību.

Vienlaikus Briškens pauda, ka "airBaltic" vadībai, tostarp valdes priekšsēdētājam Martinam Gausam un padomes priekšsēdētājam Klāvam Vaskam ir pienākums realizēt savus solījumus par kapitāla piesaisti 300 miljonu eiro apmērā biznesa plāna realizācijai, kā arī nodrošināt to, lai "airBaltic" darbības atbilstu Latvijas valsts un pasažieru interesēm.

Valainis: "airBaltic" ir nepieciešama jauna vadība

"airBaltic" ir nepieciešama jauna vadība, piektdien intervijā Latvijas Radio pauda ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS). "Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos tālāk un tiktu galā ar izvirzītajiem stratēģiskajiem mērķiem, uzņēmumam būtu nepieciešama jauna vadība," teica ministrs.

Savukārt intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" ekonomikas ministrs piektdien sacīja, ka lēmums par aviokompānijas reisu atcelšanu neliecina par pietiekamu plānošanu un risku pārvaldību.

"Šāda rīcība ne tikai kaitē uzņēmuma reputācijai, bet arī negatīvi ietekmē Latvijas ekonomikas attīstību," pauda ekonomikas ministrs. Vienlaikus Valainis arī atgādināja, ka "airBaltic" vairākas savas lidmašīnas ir izīrējusi citai aviokompānijai.

Tāpat ekonomikas ministrs sacīja, ka "airBaltic" vadītājam ir jāuzņemas atbildība par šo situāciju. "Šobrīd, manuprāt, pats uzņēmums ir ļoti labs, bet uzņēmuma vadībai sabiedrības uzticība jau kādu laiku ir zudusi," teica Valainis, piebilstot, ka vienīgais veids, kā atjaunot sabiedrības uzticību uzņēmumam, ir iecelt jaunu vadību, kas turpina strādāt ar uzstādītajiem mērķiem un pārskata tos.

Reklāma
Reklāma

Viņš arī atzīmēja, ka aviokompānijas operatīvā vadība ir valdes kompetencē un lēmumi par lidmašīnu izīrēšanu un reisu atcelšanu ir operatīvie lēmumi. "Šī situācija nav izveidojusies pati no sevis. Tie ir valdes pieņemtie lēmumi. Tas ir valdes biznesa plāns, biznesa modelis," sacīja Valainis.

Tāpat ekonomikas ministrs norādīja, ka tuvākajā laikā plānots šo jautājumu pārrunāt ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu (P). Tostarp attiecīgais jautājums piektdien tiks apspriests ZZS valdes sēdē.

Tāpat ziņots, ka 2024. gada 30. augustā valdība slēgtajā daļā vienojās, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas.

Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.

Ziņots arī, ka Latvijas valdība 30. augustā sēdes slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Briškens iepriekš skaidroja, ka ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.

Tāpat vēstīts, ka biznesa ziņu aģentūra "Bloomberg", atsaucoties uz informētiem avotiem, iepriekš ziņoja, ka Vācijas nacionālā aviokompānija "Lufthansa" apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas.

Savukārt Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" 2024. gada septembrī, atsaucoties uz tā rīcībā esošo informāciju, ziņoja, ka tiek apsvērts "airBaltic" stratēģiskajam investoram pārdot 10% akciju.

Briškens līdz šim oficiāli nav atklājis, vai potenciālais stratēģiskais investors ir Vācijas aviokompānija "Lufthansa", kā arī, cik daudz "airBaltic" kapitāldaļu un par kādu summu investoram varētu pārdot. "Darbs turpinās. Ir jābūt abpusējai vienošanās, lai šādu informāciju izpaustu. Līdz ko darījuma dokumenti būs noslēgti, nekavējoties abas puses to komentēs," iepriekš teica ministrs.

Vienlaikus ministrs iepriekš uzsvēra, ka atbildība par kapitāla piesaisti gulstas uz "airBaltic" izpilddirektoru un valdes priekšsēdētāju Gausu un "airBaltic" padomes priekšsēdētāju Vasku. "Uzņēmuma vadības darbs tiks vērtēts pēc sasniegtajiem rezultātiem," pauda ministrs.

"airBaltic" 2023. gadā pārvadāja kopumā 4,536 miljonus pasažieru, kas ir par 35,7% vairāk nekā 2022. gadā, un veica 44 100 lidojumu, kas ir par 18,3% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023. gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022. gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Aptauja

Vai jums ir personīga pieredze ar akciju pirkšanu vai pārdošanu?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma