Tā ir sanācis, ka esam vienaudži – es un Latvijas lielākais, senākais uzņēmums makšķerēšanas jomā SIA "Salmo", kurš savu darbību aizsācis tālajā 1988. gadā. Savu bērnības dienu copi atceros ar lazdu kātiem, bet, laikam ejot, biežāk un biežāk no onkuļiem bija dzirdams “Salmo”.

Reklāma

Pirmais par sūri, grūti pelnīto naudu iegādātais kāts arī bija Salmo Taifun. Copējām dienas un naktis! Bērnības cope 1:1 sasaucās ar Salmo saukli – “Makšķerēšana priekam”! Ļoti cienījams vecums Latvijas uzņēmumam, kurš dzimis, attīstījies un izaudzis līdz tam, ka ir kļuvis atpazīstams ne tikai Eiropā, bet izplešas arī citos kontinentos. Liels prieks un lepnums, ka šobrīd esmu ne tikai klients, bet arī daļa no šī uzņēmuma, tāpēc izmantoju iespēju aprunāties ar tā īpašniekiem, brāļiem Raimondu un Guntaru Vaišļām.

No dzīvoklīša līdz lielai biroja ēkai.

P.S. Vai zināji, ka Norfin, Lucky John, Feeder Concept, Cobra, Rextor ir zīmoli, kuri radīti Salmo paspārnē? Šie zīmoli un to produktu idejas izdomātas pie un uz Latvijas ūdeņiem sadarbībā ar makšķerēšanas jomas profesionāļiem.

– Kādas ir sajūtas? Latvijā nav daudz uzņēmumu, kuri var lepoties ar 35 gadu vēsturi.

Guntars Vaišļa.

Guntars: – Varētu šķist, ka pirmajam, kam jābūt uz mēles, ir lepnums par padarīto, par to, ka varam. Bet patiesība ir tāda, ka lepnums iezogas retu reizi, varbūt Jāņos, kad, metot vecos vainagus ugunskurā, dziedam par to, lai mūsu Salmo “veldrē nekrīt”. Bet ikdienā tā ir liela atbildība pret kolektīvu, riskiem, ko uzņemamies, plāniem, kurus būvējam. Tā ir sapratne, ka uzņēmums ir maratona distancē, ne sprintā. Nevaram domāt tikai par šodienu, pat ne nākamo un aiznākamo gadu, bet jāstrādā nākotnei – tas, ko gribam sasniegt pēc desmit gadiem, ir jābūvē jau tagad.

– Ieskicējiet Salmo pirmsākumus! Vai arī šis uzņēmums, līdzīgi kā citi mūsdienu giganti, radies kādā mazā garāžā?

Raimonds Vaišļa.

Raimonds: – Ļoti līdzīgi, tikai garāžiņas vietā bija dzīvoklītis. Salmo sākās ar tirdzniecību pa pastu vēl padomju laikā. Idejas autors un pirmais Salmo vadītājs bija Jānis Stikuts. 1988. gada sākumā viņš nolēma dibināt šo uzņēmumu. Piedāvājuma klāstā bija Latvijā ražoti mānekļi – rotiņi, vobleri, šūpiņi, pludiņi un vēl daži Latvijas sīkražotāju darinājumi. Izstrādājumi tika pakoti Jāņa dzīvoklī un sūtīti pa visu Padomju Savienību. Ātri sapratām, ka ir jāaug – jātirgojas vairumā, un paplašinājām ražošanu. Tad produkcija parādījās veikalos un reģionālās vairumtirdzniecības bāzēs. Tālāk viss pārauga sadarbībā ar Eiropas partneriem, pārdodot viņiem mūsu izstrādājumus, pretī pirkām citu zīmolu makšķerēšanas piederumus. Sākām izplatīt arī spoles, kātus. Nākamais solis attīstībā bija izveidot sadarbību ar Austrumu ražotājiem. Sākām ražot un tirgot makšķerēšanas piederumus ar mūsu zīmoliem. Tas ļāva papildus pieaudzēt klāt jaunas preču grupas – apģērbu, tūrisma inventāru, apavus, āķus u. c.

Vēstures liecība – "Salmo" 1989. gada katalogs.

– Kurš ir bijis grūtākais periods Salmo vēsturē?

Guntars: – 35 gadi ir pietiekami ilgs laiks, lai grūti gadi būtu bijuši. Lai tos pareizi atzīmētu, vajadzētu skatīties uz cēloņiem. Šajā laika posmā uzņēmums izgājis cauri gan cikliskām, gan negaidītām krīzēm. Straujiem izaugsmes gadiem seko atsitiens, šķiet, 1998. gads ar trīskāršu valūtas devalvāciju vienā dienā. Krimas aneksija 2014. gadā ar valūtas devalvāciju 2–5 reizes dažādās valstīs. Kovida laiks… Un šķita, ka nekas sliktāks vairs nevar būt... Mums kā importējošam un eksportējošam uzņēmumam valūtas devalvācijai tirgos ir liela ietekme. Otrkārt, risks ir izaugsmes problēma, kad “nepareizā” rutīna var pārņemt uzņēmuma darbību un attīstība var apstāties. Ja šīs problēmas apvieno, tad ārējās krīzes ir īstais laiks sakratīt metamos kauliņus – pārvērtēt esošo, pievienot jauno, piekoriģēt ilgtermiņa un īstermiņa mērķus. Paldies mūsu kolektīvam, ka šajos brīžos spējām mainīties un augt, paceļot uzņēmumu jaunā līmenī.

– Pašiem izdodas izrauties uz copi?

Raimonds: – Agrāk vairāk, tagad drusku mazāk. Nesen biju Peipusā. Bez Latvijas un Skandināvijas esmu pacopējis arī Baikālā, Kamčatkā, Kolas pussalā, Ekvadorā, Maurīcijā, Austrālijā, Zālamana salās, protams, Igaunijā un Lietuvā. Šobrīd gan vairāk par reizi mēnesī nesanāk.

– Zināms, ka Salmo darbojas vairākās pasaules valstīs. Kādi plāni nākotnei?

Guntars: – 2013. gadā sapratām, ka, strādājot Baltijā, Krievijā, Ukrainā un Baltkrievijā, visas olas ir vienā groziņā. Tas bija pagrieziena punkts, kurā nolēmām kļūt no reģionālas par starptautisku kompāniju. 

Mēs sākām attīstīt Āzijas, Eiropas un Amerikas virzienus. Jā, strauji nāca atziņa, ka mūs tur neviens negaida – tirgus ir noformējies un “jauniņajiem” brīvu vietu nav. 

Pārdošanas kanāli un stils atšķiras no tiem, pie kādiem bijām pieraduši. Makšķerēšanas tradīcijas ir citādākas, prasības pret makšķerēšanas rīkiem ir pavisam citas. Apzināt, sagatavoties, fokusēties prasīja laiku un resursus. Toties tagad tas sāk nest augļus, esam sagatavojušies straujam lēcienam.

Mūsu fokusā šobrīd ir Eiropas, ASV un Kanādas tirgi. Eiropas Savienībā esam ieguvuši vairāk nekā 20 sadarbības partnerus dažādās valstīs. Dažās strādājam ar vietējiem aģentiem. Jau divus gadus strādājam pie viena liela projekta, kas varētu realizēties tuvākā gada, divu laikā. Kad tas būs darīts, būsim priecīgi par to paziņot. ASV tirgos, sākot ar šo ziemu, ir ļoti pozitīvas tendences. Esam iekļuvuši lielākajā pasaules makšķerēšanas veikalu ķēdē Bass Pro, spējam uzrādīt tiešām labus pārdošanas rezultātus. Šogad labi nostrādāja veikals www.norfinusa.com. Šajā sezonā dubultojām vairumtirdzniecības klientu loku.

Paldies komandai, kas attīsta jaunos tirgus un laužas to aizslēgtajās durvīs. Jauni tirgi un darbs ar viņu ekspertiem paplašina mūsu redzesloku produktu izstrādē un ir liels pienesums, lai varam piedāvāt labākus produktus Latvijā un citās valstīs.

– Ko novēlētu Latvijas makšķernieku saimei?

Raimonds: – Visu to labāko! Lai mūsu ūdeņos peld vairāk un lielākas zivis! Lai lielās līdakas nekož nost mānekļus! Un, zinot to, ka pašam ne vienmēr izdodas izrauties uz copi, novēlu visiem laiku, kuru veltīt hobijam un atpūtai dabā! Ne asakas!

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.