Transporta nozarē šonedēļ satricinājumu netrūkst. Līdztekus “airBaltic” zaudējumu norakstīšanai, kas praktiski nozīmē pusmiljardu eiro nodokļu maksātāju naudas pazaudēšanu, Satiksmes ministrija rosina valdībai noraut stopkrānu jaunu vilcienu iegādei. Tas nozīmē – ar vecajiem dīzeļvilcieniem nāktos braukt vēl krietni ilgāk. Bija paredzēts dīzeļvilcienus aizstāt ar bateriju vilcieniem, bet tiem paredzēto naudu nu plāno novirzīt ātrgaitas vilciena “Rail Baltica” projektam, vēsta televīzijas kanāla “360” raidījums “360 ZIŅneši”.
Autotransporta direkcija pavasarī sāka pārrunas ar potenciālo bateriju vilcienu piegādātāju. Iepirkums par deviņiem jauniem bateriju vilcieniem bija finiša taisnē, un to iegādei, kā arī dzelzceļa tīkla pielāgošanai kopumā bija paredzēti vairāk nekā 167 miljoni eiro Eiropas finansējuma. Taču tagad, saskaņā ar Satiksmes ministrijas piedāvājumu, paredzētos līdzekļus plānots novirzīt citiem mērķiem, proti, Rīgas Centrālās stacijas pabeigšanai, stacijas izveidei pie lidostas un šo abu punktu savienošanai jau tagad Latvijā esošajā jeb platsliežu dzelzceļa platumā.
Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits ZIŅnešiem skaidroja, ka, ja esošais iepirkums tiek apturēts un tā vietā nepieciešams izsludināt jaunu, bateriju vilcieni uz Latvijā esošajām sliedēm varētu parādīties ne ātrāk kā 2030. gadā, kas nozīmē, ka Latvijas iedzīvotājiem netiks piedāvāti kvalitatīvi pārvadājumi vēl tuvākos sešus gadus.
Savukārt situācija, kurā tiek paplašināts esošo sliežu tīkls, pēc Linkaita domām neatbilst Eiropas vēlmei salāgot dalībvalstu dzelzceļa tīklus:
“Tajā brīdī, kad mums būs nauda, lai mēģinātu atkal savienot Rīgu ar pārējo “Rail Baltic” trasi, tad šīs sliedes būs jājauc nost un jābūvē no jauna. Un tā ir nelietderīga naudas šķērdēšana, nemaz nerunājot par to, ka tas neatbilst nekādām transporta politikas vadlīnijām.”
Bateriju vilcienus primāri bija paredzēts izmantot transporta uzlabošanai Rīgā un Pierīgā, piemēram, virzienā uz Bolderāju vai Siguldu, taču iepirkuma pārtraukšana, kā uzsvēra Linkaits, ne tikai attālinās Latviju no kaimiņvalstu progresa veco dīzeļvilcienu nomaiņā, bet arī tuvā nākotnē neuzlabos ne iedzīvotāju komfortu, ne pārvietošanās paradumus.
Vairāk skaties video!