Dzīves dārdzības pieaugums Latvijā uztrauc 33% jauniešus vecumā no 16 līdz 30 gadiem. Par to liecina "Eirobarometra" jaunatnes aptaujas rezultāti.
Kā informēja Eiropas Parlamenta preses sekretāre Kristīne Liepiņa, jaunieši uzskata, ka cenu pieauguma problēmas risināšanai vajadzētu būt galvenajai prioritātei visā Eiropā.
"Eirobarometra" jaunatnes apsekojumā no 2024. gada 25. septembra līdz 3. oktobrim piedalījās visas 27 Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis. Izmantojot tiešsaistes paneļus, kopā aptaujāti 25 863 jaunieši vecumā no 16 līdz 30 gadiem.
Trešdaļa aptaujāto uzskata, ka Eiropas Savienībai nākamajos piecos gados būtu jāpievērš uzmanība vides un klimata pārmaiņu jautājumiem, savukārt 31% jauniešu uzskata, ka prioritātei jābūt ekonomiskajai situācijai un darba vietu radīšanai. Vides un klimata jautājumi satrauc 23% aptaujāto Latvijā un 33% visā ES.
Aptaujā secināts – 29% jauniešu vēlas, lai ES par prioritāti noteiktu sociālo aizsardzību, labklājību un piekļuvi veselības aprūpei.
Vēl kā svarīgas ES prioritātes jauniešu ieskatā tika pieminēta izglītība un apmācība (27%), mājokļi (23%) un ES aizsardzība un drošība (21%). Par drošību un aizsardzību vairāk nobažījušies ir jaunieši no ES dalībvalstīm Austrumeiropā. Eiropas aizsardzība dara īpaši bažīgus jauniešus Čehijā (36%), Polijā (33%) un Igaunijā (32%).
Sociālie mediji ir galvenais informācijas ieguves avots par politiskiem un sociāliem jautājumiem 42% jauniešu, biežāk tas izplatīts jaunāko aptaujas dalībnieku (16–18 gadu vecumā) vidū. Televīzija ir galvenais informācijas ieguves avots 39% respondentu, galvenokārt jauniešiem vecumā no 25 līdz 30 gadiem. Televīzija tiek minēta kā galvenais informācijas ieguves avots jauniešiem Portugālē (53%), Itālijā (52%), Slovēnijā (45%) un Francijā (43%). Tiešsaistes preses un ziņu platformas un radio ir informācijas avoti 26% jaunāko aptaujas dalībnieku un 16% vecākajā grupā.
42% respondentu uzskata, ka sociālie mediji ir galvenais ziņu avots politiskos un sociālos jautājumos.
Latvijā 43% jauniešu kā galveno ziņu ieguves avotu izmanto sociālos medijus, kam seko tiešsaistes prese vai ziņu platformas (30%) un televīzija (24%).
Jaunieši ziņu ieguvei visvairāk izmanto "Instagram" un "TikTok" platformas. ES jauniešu vidū populārākā platforma politisko un sociālo ziņu iegūšanai ir "Instagram" – to izmanto 47% aptaujāto, savukārt Latvijā šis rādītājs ir 35%. Otrajā vietā ES jauniešu vidū ir "TikTok" (39%), ko Latvijā izmanto 36% jauniešu. Platformu "X" jeb tviteri kā informācijas avotu izmanto 21% jauniešu ES un 24% Latvijā. "YouTube" kā galveno ziņu avotu norādīja 36% Latvijas jauniešu (ES – 37%), savukārt "Facebook" – 43% jauniešu Latvijā, kamēr ES vidēji 27%.
Aptauja
Kā jūs visbiežāk taupāt naudu ikdienā?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.