Populārais graudaugu pārslu un pākšaugu produktu ražotājs – ģimenes uzņēmums "Milzu!" – papildus jau iekarotajām tirgus nišām graudaugu pārslu segmentā atradis jaunu, veselīgāku produktu nišu – kaņepju kraukšķus. Šī gada pavasarī tapuši jau četru veidu "Hemp Crunch" kaņepju kraukšķi, kas jau paspējuši plūkt laurus starptautiskās izstādēs.

SIA "Milzu!" bija pirmais Latvijas uzņēmums, kurš 2014. gadā sāka ražot brokastu pārslas Latvijā. Līdz tam uzņēmums nodarbojās ar šī produkta importu. Tieši Latvijā ražotu graudaugu pārslu trūkums veikalu plauktos uzņēmuma īpašniekus vedināja uz domu sākt ražot tās pašiem. "Vienas no pirmajām brokastu pārslām tika radītas no kviešiem, bet, tā kā tādas piedāvāja teju visi ražotāji, tika meklēts veids, kā atšķirties no citiem. Ātri vien kvieši tika aizstāti ar uzturvielām bagātākiem graudaugiem – rudziem," stāsta SIA "Milzu!" valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Edgars Brīvkalns. Šobrīd uzņēmuma produkcijas portfelis jau ir visnotaļ plašs, tajā ir vairāk nekā 15 dažādas brokastu pārslas. "Darbojamies trijos virzienos – galvenais no tiem ir bioloģiski sertificētu pārslu ražošana, taču uzņēmumā top arī konvencionālas graudaugu pārslas. 2020. gadā radījām zīmolu "Veggy Crush", kurā ir dažādi, uz augu un dārzeņu bāzes veidoti veģetāri un vegāniski saldēti produkti, piemēram, pelmeņi, burgeru kotletes, bumbiņas, kā arī dažādi sausie maisījumi, kuriem pievienojot ūdeni vai eļļu, var pagatavot ko līdzīgu humusam vai pastētei," stāsta uzņēmējs. Pašlaik uzņēmums savā ražotnē Jelgavas novada Glūdas pagastā, "Nākotnes parka" teritorijā, ražo septiņus dažādu veidu "Veggy Crush" saldētos produktus un sešu veidu sausos maisījumus.

Pašu izloloti čipīši

Šī gada pavasarī "Milzu!" pievērsās ceturtajam darbības virzienam – sāka ražot arī patiešām veselīgākus čipšus jeb kaņepju kraukšķus "Hemp Crunch". "Tie nav no kartupeļiem, bet augu valsts proteīniem, pamatā no zirņu miltiem, kuriem ir pievienots arī kaņepju proteīns. Šie našķi nav cepti vai vārīti eļļā, bet tikai glazēti ar nolūku, lai tiem varētu pievienot garšvielas. 

Pēc šādas apstrādes proteīnu un olbaltumvielu saturs šajā produktā ir vismaz divas vai pat trīs reizes lielāks, bet ražošanas procesā izmantotās eļļas daudzums – ievērojami mazāks," jaunā produkta uzturvērtību skaidro E. Brīvkalns. 

Uzņēmuma darbinieki jauno produktu dēvē mīļvārdiņā par "čipīti". "Jaunā produkta receptūras izstrādei ir veltīts ne mazums pūļu, tajā saredzam potenciālu, centīsimies to pilnveidot un attīstīt," teic uzņēmējs. Lai arī kraukšķu zīmols ir "Hemp Crunch", kaņepju proteīna saturs tajos nav pārāk liels – tikai aptuveni 1,5%. "Tā kā kaņepes ir vērtīgs augs ar visnotaļ augstu proteīna saturu, tā ir arī samērā dārga izejviela. Ja vēlamies, lai čipsu paka būtu par konkurētspējīgu cenu, lielāku kaņepju proteīna īpatsvaru produktā šobrīd nevaram atļauties. Esam priecīgi, ka varējām rast iespēju pievienot pat šo daudzumu," ir gandarīts E. Brīvkalns, atzīstot, ka kaņepes šobrīd pasaulē kļūst arvien populārākas, tās tiek izmantotas daudz un dažādos produktos. "Tirgū ir čipsi, kuriem kaņepes tiek pievienotas kā garšvielas, to īpatsvars ir ļoti zems, ne vairāk kā dažas procenta desmitdaļas. Tā kā cilvēki arvien biežāk izvēlas atšķirīgas un veselīgas lietas, mēs uz šīm izmaiņām reaģējam. Viena no uzņēmuma "Milzu!" pamatvērtībām ir radīt veselīgākus produktus diezgan neveselīgos pārtikas tirgus segmentos. Piemēram, ierastās brokastu pārslas, kas pašas par sevi ir ļoti cukurotas un pat pielīdzināmas desertam, ražojam ar zemāku cukura daudzumu. Tāpat ejam ar lielu līkumu apkārt jebkādiem mākslīgiem garšas pastiprinātājiem," uzņēmuma filozofiju skaidro Brīvkalns. Ir bijuši arī mēģinājumi būtiski samazināt pievienotā sāls daudzumu. "Taču patērētājs ir pieradis pie noteiktu produktu specifikas un sagaida noteiktu garšas buķeti, tāpēc mēs čipsu ražošanā izmantojam Himalaju sāli un iespēju robežās esam samazinājuši pievienotā sāls procentus," stāsta uzņēmējs. "Šobrīd uzņēmums ražo četru dažādu veidu kraukšķus jeb "čipīšus" – divi no tiem ir ar tradicionālajām garšām, proti, siera, krējuma un sīpolu, un divām ne tik ierastām – ar Himalaju sāli un grilētu papriku.

Nākotnes produkts – hibrīdgaļa

Uzņēmuma ražošanas jauda ir no divām līdz trim tonnām čipsu dienā. "Tā kā produkts vēl ir pavisam jauns, tirgū nonāca šī gada aprīlī un notiek aktīvs darbs pie tā mārketinga, sarunas ar potenciālajiem tirgotājiem, šobrīd vēl ir brīvas ražošanas jaudas," klāsta uzņēmējs. 80% no "Milzu!" produkcijas pārdošanas apjoma veido brokastu pārslas, bet 20% – "Veggy Crush" produkti. 

"Tā kā pieprasījums pēc uz augu un dārzeņu bāzes veidotajiem veģetārajiem un vegānajiem produktiem strauji aug, nākamajā gadā to pārdošanas apjoms varētu pieaugt līdz 30%," lēš E. Brīvkalns, kurš pats uzturā nelieto gaļu, zivis un olas, tikai piena produktus.

"Pasaule virzās uz to, lai samazinātu gaļas patēriņu uzturā. Pat neiedziļinoties ētiskajos apsvērumos, augu un pākšaugu miltu un proteīnu ražošana neatstāj negatīvu ietekmi uz vidi. Ir vērojama arvien aktuālāka tendence tā dēvētās hibrīdgaļas virzienā, proti, augu valsts izcelsmes proteīna pievienošana gaļai. Tādējādi gaļēdāji no uzturvērtības viedokļa nezaudēs, bet kopējais gaļas patēriņš būtiski samazināsies. Arī mūsu uzņēmums saskata iespējas piedalīties šī jaunā produkta radīšanā," teic E. Brīvkalns. Arī "Milzu!" nepārtraukti ģenerē idejas jauniem produktiem. "Tas ir interesants un radošs process, kas notiek visu laiku. Tajā ar degošām acīm iesaistās visa komanda. Tādējādi visa produktu receptūra ir "made in "Milzu!"," ir gandarīts uzņēmuma vadītājs. Sākotnēji brokastu pārslu receptūras izstrādē tika iesaistīti arī Latvijas Lauksaimniecības universitātes speciālisti, ļoti daudz palīdzējusi pārtikas tehnoloģe Ilga Gedrovica.

Ambīcijas lielas

Lielākā daļa "Milzu!" produkcijas, aptuveni 70%, tiek eksportēta. Galvenais eksporta tirgus ir Polija, tāpat brokastu pārslas un "Veggy Crush" produkti ir iecienīti kaimiņvalstīs – Lietuvā un Igaunijā, kā arī Vācijā, Čehijā, Slovēnijā, Slovākijā, Rumānijā un citās Eiropas valstīs. Taču uzņēmumam ir iestrādnes eksportam arī uz attālākām valstīm, piemēram, uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem, Izraēlu, Kuveitu, Kanādu un Lielbritāniju. Populārākais eksporta produkts ir bioloģiskās brokastu pārslas un "Veggy Crush" saldētie produkti. Arī par "Veggy Crush" čipsiem jau šobrīd ir vērojama ārvalstu interese. Izmantojot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu, "Milzu!" regulāri piedalās dažādās starptautiskās nozares izstādēs – gada laikā vismaz trijās. Piemēram, šī gada februārī uzņēmums piedalījās vienā no lielākajām bioloģisko produktu izstādēm "Biofach", kas notika Nirnbergā Vācijā. Šobrīd uzņēmums tiek pārstāvēts izstādē "Sial Canada 2023", kas risinās Toronto, kur ar "Hemp Crunch" čipsiem ir iekļuvis starp desmit pretendentiem uz gada inovatīvākā produkta balvu.

Jau pērn rudenī, kad čipsi vēl bija prototipa stadijā, Parīzes izstādē "Sial Paris" tie iekļuva finālā un ieguva izvēles balvu par vienu no inovatīvākajiem produktiem. 

"Šobrīd uzņēmumam ir lielas ražošanas jaudas, tāpēc spēki tiek veltīti pamatā pārdošanas apjomu palielināšanai, īpaši saldētajiem "Veggy Crush" produktiem, jo pieprasījums pēc tiem aug gadu no gada. "Milzu!" nākotnes ambīcija ir kļūt par vadošo augu valsts izcelsmes produktu izstrādātāju un ražotāju Baltijā, ar laiku šajā tirgus segmentā kļūstot par nozīmīgu, pat Eiropas līmeņa, spēlētāju, kura produkcija būtu pieejama visās lielākajās Eiropas veikalu ķēdēs," saka uzņēmuma vadītājs, piebilstot, ka uzņēmuma nosaukums ik dienu atgādina par to, kāds tas vēlas būt. "Milzu!" apgrozījums pērn bija teju viens miljons eiro. Saistībā ar izejvielu un energoresursu cenu kāpumu tas nav bijis tik liels, cik gaidīts.

SIA "Milzu!" valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Edgars Brīvkalns.

Pārkāpuma būtība

Sēkla

Vēlme aizstāt importētās brokastu pārslas ar Latvijā ražotām.

Dīgsts

Darbs pie tādu produktu receptūras izstrādes, kas būtu daudz veselīgāki ierasto neveselīgo našķu nišā, kā arī spētu mazināt gaļas patēriņu.

Augļi

Bagātīgs produktu portfelis. Augsts novērtējums tālu aiz Latvijas robežām. Liels eksporta potenciāls.

Vērtējums: Izdarījuši labu darbu

SIA "Hempy Food" īpašnieks Ivars Auziņš: "Kaņepju produkcijai eksporta tirgi ir atšķirīgi. Piemēram, Somijā kaņepes pazīst labi, bet Zviedrijā ir pilnīgi pretēji, tur tikai tagad sāk tās iepazīt. Tā kā kaņepēm ir augsta uzturvērtība un tās ir augstvērtīgs olbaltumu avots, pieprasījums pēc tām arvien palielinās. "Milzu!" ir malači, izdarījuši ļoti labu darbu, jo, pievienojot jebkādu kaņepju sastāvdaļu, vai tas būtu pulveris, šķiedrvielas vai eļļa, tiek popularizēts gan veselīgs uzturs, gan mūsu valsts lauksaimniecība, jo šeit ir liels potenciāls šo kultūru audzēt. Kaņepes atkal ir modē – savulaik tās saistījās tikai ar kaņepju sviestu vai aizdaru, bet šobrīd tās tiek izmantotas dažādu inovatīvu produktu ražošanā, piemēram, augu dzērienos vai uzturvērtības ziņā pilvērtīgākos čipsos."