Pirms gada Latviju daudzviet pārsteidza ziņa, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas Pasts" līdzekļu ekonomijas un darbības optimizācijas ietvaros iecerējusi drastisku klientu apkalpošanu centru samazināšanu, visā valsts teritorijā atstājot tikai 71 pasta nodaļu.
Sevišķi plaši slēgšanas pasākumi bija iecerēti reģionos, pašvaldības un lauku iedzīvotāji daudzviet saprata, ka viņiem līdz tuvākajai pasta nodaļai nāksies mērot 50 un vairāk kilometru. Sekoja protesti, reformu apturēja. Amatus zaudēja "Latvijas Pasta" padome, un par nozari atbildīgā Satiksmes ministrija uzņēmuma valdei deva uzdevumu meklēt citus risinājumus, lai iedzīvotāji neciestu. Rezultātā tapa jauns restrukturizācijas plāns. Kāds tas ir un kā veicas ar ieviešanu, "Latvijas Avīze" vaicāja "Latvijas Pasta" valdes loceklei Ditai Mirbahai.
Pagājušā gada sākumā pēc protestu viļņiem "Latvijas Pastam" vajadzēja izstrādāt jaunu pasta nodaļu tīkla darbības plānu, kas bija jāsaskaņo arī ar galvenajiem sadarbības partneriem – pašvaldību un preses izdevēju pārstāvjiem. Kāds ir rezultāts?
D. Mirbaha: Pagājušā gada februārī "Latvijas Pasts" organizēja forumu, kurā piedalījās interešu grupu pārstāvji no 17 organizācijām. Eksperti priekšplānā izvirzīja iespējamos risinājumus. Mūsu partneru – nevalstisko organizāciju un publiskā sektora – tā brīža optimālākais virziens bija iespēju robežās saglabāt pasta nodaļu tīklu, daļēji pakalpojumus uzticot pašvaldību un valsts vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kā arī pilnveidot pakalpojumu "Pastnieks mājās" un e-vides piedāvājumu.
Pēcāk "Latvijas Pasts", apzinoties pasta pakalpojumu pieejamības lomu Latvijas reģionu attīstībā, kā arī rūpējoties par mazāk aizsargāto iedzīvotāju grupām, pārskatīja stratēģiskos uzstādījumus. Vadoties pēc principa, ka
mēraukla ir nevis digitāli lietpratīgs, adaptēties spējīgs cilvēks, bet gan seniors pierobežā un reģionos, kuram pasta klātbūtne nozīmē arī valsts klātbūtni, 2025. gadā darbojas 155 klientu centri un pasta nodaļas.
Kādi ir šā gada plāni attiecībā uz pasta nodaļu tīkla pārveidi, uz kādu izpēti vai aprēķiniem tie balstās?
Mēs pastāvīgi analizējam klientu plūsmu, darījumu apjomu un pieprasījumu pēc pakalpojumiem. Plašais pasta nodaļu tīkls pārklāj kā blīvi apdzīvotās vietas, tā arī attālākas Latvijas teritorijās. Pakāpeniski uzlabojam savu darbību, veidojot reģionālus klientu centrus, pārceļot klātienes klientu apkalpošanu uz tirdzniecības centriem. Drīzumā, piemēram, Ropažu novadā atklāsim mūsdienīgu klientu centru "Sāga", kas ir veidots pēc "Latvijas Pasta" jaunā koncepta.
Mazāk apdzīvotās teritorijās pārceļamies uz pašvaldības telpām, lai cilvēkiem plašs pakalpojumu klāsts būtu pieejams vienuviet. Taču mēs uz pakalpojumu pieejamību aicinām raudzīties plašāk, piemēram, pakalpojums "Pastnieks mājās" kļūst aizvien populārāks. Pērn pie pastnieka vidēji mēnesī tika veikti 18 500 darījumu. Augstākais darījumu skaits – 24 000 sasniegts pagājušā oktobrī, kad aktīvi noritēja preses abonēšanas kampaņa. Jāizceļ arī jaunums – tagad "Pastnieks mājās" nodrošina iespēju norēķināties arī ar maksājumu karti.
Mēs mērķtiecīgi paplašinām saskarsmes punktus, lai iedzīvotājiem būtu vēl sasniedzamāki, tāpēc
2024. gada nogalē izveidojām lielāko pakomātu tīklu valstī ar 421 pakomātu. Turklāt visos āra pakomātos ierīkojām atsevišķu nodalījumu vēstuļu nosūtīšanai.
Cik daudz pasta nodaļu telpu "Latvijas Pastam" pieder īpašumā, ko ar tām darīs atbrīvošanas gadījumā?
"Latvijas Pasta" īpašumā šobrīd ir telpas, kur izvietotas 27 pasta nodaļas. Ja tās pēc skrupuloza izvērtējuma nav izmantojamas saimnieciskās darbības veikšanai vai neatbilst vides pieejamības prasībām, tās atsavinām, organizējot publiskas izsoles.