Vēl vismaz mēnesi dabas dancis ap nulles grādiem mūsu asfaltu grauzīs un drupinās. Nopietni remonti šādos apstākļos nav iespējami. Tādēļ – nekādu bakstīšanu telefonos! Plašu, modru skatu, un atkārtosim bedru likumus.

Reklāma

Jācenšas izripināt

Pagājušajā gadsimtā autoskolu instruktori katram kursantam desmitām reižu atkārtoja – izripini bedrīti, nebremzē, negāzē, pažēlo auto. Tu vari forsēt šķērsli (teiksim, pārbrauktuvi) ar 50 km/h, bet bez vilkmes un bremzēm, un būt pret savu auto saudzīgāks, nekā uzgāžoties sliedēm ar nieka 20 km/h, bet gandrīz bloķētiem riteņiem.

Simtprocentīgai slodzei uz auto priekšējo piekari šādas absolūti aplamas rīcības gadījumā turklāt vēl pievienosies piekarei pavisam nepatīkams belziens pa riteņiem garenvirzienā, kuru neslāpē ne atspere, ne amortizators, ne stabilizators, bet pilnībā spiestas uzņemt gumijas detaļas, kas, kā pavisam drīz pārliecināsieties, nav mūžīgas. Līdzīgs – tikai šoreiz adresēts vairāk pakaļējai piekarei – efekts panākams, ja nepacietīgi sāksiet ieskrējienu, šķērsli pilnībā nepārripojis.

Jāizvēlas mazākais no ļaunumiem

Slodzes izmaiņas notiek arī līknēs. Ārējais ritenis "kļūst smagāks", iekšējais atslogojas. Šī parādība dod iespēju veikt it kā paradoksālu triku un "pārcelt", piemēram, labos riteņus pār bedri, kuru apbraukt vairs nevarat paspēt. 

Atliek vienīgi pārvarēt sevi un griezt pa labi bedrē iekšā, nevis it kā loģiski bēgt pa kreisi un tādējādi ietriekt ceļa robā centrbēdzes pārslogotu riteni.

Tiesa – simtprocentīgu rezultātu iespējams panākt tikai tad, ja jūsu auto ir labi apriepots, paciets un ar krietnu šķērsstabilizatoru un ja arī paša reakcija un rīcība pietiekami droša un asa. Un zem kreisajiem riteņiem paliek līdzens ceļš. Tomēr arī tad, ja panākums nebūs pilnīgs, šķietami aplamais grieziens uz bedri noteikti būs labāks par neveiksmīgu apbraukšanas mēģinājumu.

Sameklēt šauru taciņu

Arī trešais likums saistīts ar bieži vien "lielo brāļu" – atsperu un amortizatoru – ēnā nepelnīti piemirstā šķērsstabilizatora darbību. Formulējumi un piemēri varētu būt divi. Lai gan jēga viena un tā pati. Uz bedraina ceļa centies atrast daudzmaz līdzenu taciņu vismaz vienam ritenim. Jo tad otru, bedrē krītošo, pieturēs ne tikai amortizators, bet arī stabilizators, kura sūtība ir (elastīgi) turēt abus vienas ass riteņus vienā līmenī.

Tādu pašu saudzējošu efektu stabilizators dod, ja šķērsli (sliedi, visu ceļu šķērsojošu bedri, "slieksni", ielas apmali u. tml.) pārbrauc nevis taisnā leņķī, bet slīpi. Protams, ka visi trīs likumi darbojas vienlaikus, tātad arī šajā gadījumā vilkmes vai palēninājuma pārmērības nav pieļaujamas.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.