Clear 15.1 °C
P. 16.09
Asja, Asnate, Dāgs, Dārgs
SEKO MUMS
Reklāma
Karogu masti mēdz būt rūpnieciski ražoti vai pašu izgatavoti.
Karogu masti mēdz būt rūpnieciski ražoti vai pašu izgatavoti.
Foto: Publicitātes / Latvijas Mediji

Stalts karoga masts, kurā uzvilkts Latvijas karogs, izdaiļo jebkura nama pagalmu vai lauku īpašumu. Ja mastu plānots uzstādīt pirmo reizi, rodas daudz jautājumu: cik augstu to izvēlēties, kā piemeklēt labāko vietu un no kāda materiāla būs vispiemērotākais.

Reklāma

Karogu masti mēdz būt rūpnieciski ražoti vai pašu izgatavoti. Tie ir dažādu garumu un materiālu, atšķirīgu veidu pamatnēm, arī atšķirīgām karoga pacelšanas sistēmām. Par to zina pastāstīt SIA k-masti.lv vadītājs Oskars Mazulis.

Koka, metāla vai stiklšķiedras masts

Koka masti populārāki bija sendienās, taču joprojām cilvēki mēdz tos uzstādīt pie lauku mājām. Tos var izgatavot no bērza, priedes, egles. Jāraugās, lai koks ir taisns, un tad to apstrādā: nozāģē zarus, stumbru nomizo, izžāvē, pēc tam beicē vai gruntē un nokrāso. Jāpielāgo gan paša masta, gan karoga pacelšanas mehānismi. 

Lai koka masts izskatītos labi, tas teju katru gadu jāpārkrāso. Koka masts kalpos aptuveni 10 gadus. 

Karoga uzvilkšanas aukla tiek novietota ārpusē.

Tērauda masti ir ļoti izturīgi, nepadodas vēja izraisītai deformācijai. Melna metāla (rūsējoša) karoga masts pirmajā brīdī varētu šķist lētāks risinājums, tomēr tas būs regulāri jākopj – reizi 3–4 gados jāpārkrāso vai jāizvēlas noturīgāks apstrādes veids, kā cinkošana, pulverkrāsošana, kas sadārdzina masta izgatavošanas izmaksas.

Nerūsējošais tērauds var būt pulēts vai slīpēts, kas to padara izskatīgāku un neprasa regulāru uzmanību. Taču nerūsējošais tērauds ir ļoti dārgs. Tērauda masti ir arī ļoti smagi, kas prasa lielāku uzmanību un vairāk izdevumu gan transportējot, gan uzstādot (paceļot var būt vajadzīgs pacēlājs), gan masta pamatni vajadzēs izbūvēt lielāku un masīvāku. 

Tāpēc pie privātmājām rūpnieciski ražoti tērauda masti redzami reti. Ja aukla vai dzelzs trose ir mastam ārpusē, tā izraisīs ievērojamu troksni.

Tas, cik augstu karoga mastu uzsliet, ir katra mājas saimnieka izvēle.

Tērauda mastus mēdz izgatavot arī pašu spēkiem – sametinot vai saskrūvējot kopā vairākas tērauda caurules. Diemžēl bieži tas neizskatās visai glīti. Turklāt viena diametra caurule visā garumā nav tik stabila kā vairāku posmu konisks masts – apakšējai daļai ir lielāks diametrs, augšējai mazāks.

Alumīnija mastus var iegādāties divu veidu. Ir kvalitatīvi rūpnieciski ražoti masti. To cena vidēji ir par 25% augstāka nekā stiklšķiedras mastiem. Tiem piemīt augsta izturība pret laikapstākļu ietekmi. Otrs veids – ļoti vienkārši, salīdzinoši lēti, no vairākiem posmiem saliekami masti. “Iegādājoties šādu mastu, rūpīgi jāizpēta, kāds būs tā garums pēc salikšanas, kā arī jārēķinās, ka tas, visticamāk, ātri sašķiebsies un deformēsies, jo alumīnija caurulītes diametrs un biezums noteikti nebūs pietiekams. Turklāt alumīnijs ir mīkstāks materiāls, kurš vieglāk pakļaujas deformācijai,” uzmanību vērš Oskars Mazulis.

Reklāma
Reklāma

Stiklšķiedras masti ir viegli (6 m augsts masts sver ap 15 kg), pārklāti ar salīdzinoši biezu, iekrāsotu stiklšķiedras slāni, ko uzklāj ražošanas procesā. Pārklājums ir stiklam līdzīgs kompozītmateriāls, kas ne tikai aizsargā mastu pret sauli un mitrumu, bet arī masta krāsa nenolūp un ir UV staru noturīga: neizbalē, nedzeltē, nekļūst tumšāka. Masta glancētā virsma atgrūž netīrumus, tāpēc tas nav regulāri jāpārkrāso vai kā īpaši jākopj. Ar laiku šie masti dažkārt noglumē zaļi, taču parasti pietiek, ja tos nomazgā ar ziepjūdeni vai stikla mazgāšanas līdzekli, un tie atkal mirdz kā jauni.

Stikls ir ilgstpējīgs materiāls, kas sadalās 100–150 gados. Līdz ar to stiklšķiedras masts (pati caurule) 15 gados saglabāsies bez jebkādām būtiskām vizuālām izmaiņām, vienīgi mazliet zaudēs savu glancēto spožumu.

Stiklšķiedras masti ir elastīgi, tāpēc stiprā vējā saliecoties – pat līdz 90 grādiem, tie nesalūstot iztaisnojas. Tomēr, ja vējš ir stiprāks par 35 metriem sekundē, ieteicamāk mastu nolaist. Salīdzinoši kluss masts, pat ja aukla atrodas tā ārpusē.

Cik augstu izvēlēties

Tas, cik augstu karoga mastu uzsliet, ir katra mājas saimnieka izvēle. Tomēr ir vairākas nianses, kas jāņem vērā. Latvijas valsts karoga likuma piemērošanas noteikumi nosaka – karogu uzvelkot mastā, tā augšējo malu nostiprina ne zemāk par 6 m no zemes un lai miera stāvoklī karoga apakšējais stūris atrastos ne zemāk kā 2,5 m no zemes. Tas nozīmē, ka masts nedrīkst būt īsāks par 6 metriem. Tas jāpatur prātā, ja karoga mastu izgatavo pats.

Masts var būt arī augstāks, piemēram, 12, 14, 18, 24 metri. Ja tas augstāks par 12 metriem, Ministru kabineta noteikumi nr. 253 Atsevišķu inženierbūvju noteikumi nosaka, ka tā ierīkošanai nepieciešama būvatļauja. Arī katras pašvaldības saistošajos noteikumos var būt kādas nianses, tāpēc tie noteikti jāizpēta.

“Ja mastu uzstāda tuvu mājai, ir labi, ka māja un masts ir, tā teikt, līdzvērtīgi partneri, proti, vienādā augstumā. Savukārt, ja karoga masts ir attālāk no mājas, piemēram, ābeļdārzā, uzkalniņā, pļavā, augstumam nav tik lielas nozīmes,” – tā Oskars Mazulis.

Masts nedrīkst būt īsāks par 6 metriem.

Piemērotākā vieta mastam

Tā ir nama saimnieka izvēle. Vieni to uzstāda vietā, kur karogs labi redzams pa logu, malkojot kafiju, ieturot svētku maltītes, tā pastiprinot svētku noskaņu. Vēl populāri karoga mastu novietot pie lapenītes, pirtiņas, terases vai citur, kur ģimene, radi un draugi sanāk kopā, lai vakarētu vai svinētu svētkus. 

Reklāma
Reklāma

Citkārt karogu mēdz novietot pie žoga, tālāk no mājas: pļavā vai citviet, kur to var redzēt arī kaimiņi un garāmgājēji.

Izraugoties vietu, jāatceras, ka plīvojošam karogam ir savs rādiuss, – jārēķinās ar vismaz 2,5 m vai vairāk, ja karogs lielāks. Tāpēc nevajadzētu to novietot ļoti tuvu mājas sienai, arī kokiem, kur karogs varētu ieķerties un saplīst.

“Nevajadzētu mastu novietot cieši pie sētas, jo tad tas zaudēs savu dekoratīvo izskatu,” pauž Oskars Mazulis. “Ja mastam vieta piemeklēta tuvu sētai, ieteicams aprunāties ar kaimiņiem, lai vēlāk nav nesaskaņu, piemēram, par troksni, ko rada masta auklas.”

Dažkārt karoga masts tiek uzstādīts pat aizaugušos, ne pārāk koptos pagalmos vai dārzos, novērojis Oskars Mazulis. Bet, ja sētā ir skaists balts masts, cilvēkiem ātri vien gribas sakopt apkārtni, iekopt dobes ap mastu. Nereti cilvēki, iegādājoties zemi, pirmo uzstāda tieši karoga mastu un tikai pēc tam būvē pirtiņu un dzīvojamo ēku. Balts masts un sarkanbaltsarkanais karogs skaisti izskatās uz zaļa fona: meža, pļavas, ozoliem, kadiķiem, skaisti iekoptām puķu dobēm.

Jāatceras, ka karoga masts jānostiprina zemē, tāpēc tajā nedrīkst stiepties gāzes vai telekomunikāciju vadi, būt veci pamati, akmeņi, būvgruži. Masts arī nedrīkst traucēt gaisvadiem. Tāpat jāparedz vieta, kur mastu noguldīt ne tikai uzstādot, bet arī ikdienā, piemēram, ja sola spēcīgu vētru vai masts jāsakopj.

Rūpīgi jānostiprina

Karoga masts izraudzītajā vietā kārtīgi jānostiprina, lai būtu stabils. Pērkot rūpnieciski izgatavotus mastus, tirgotāji parasti piedāvā šādu pakalpojumu. Taču mastu var nostiprināt arī pašu spēkiem.

Izraugoties vietu, jāatceras, ka plīvojošam karogam ir savs rādiuss, – jārēķinās ar vismaz 2,5 m vai vairāk, ja karogs lielāks.

Stiklšķiedras un metāla mastiem pie pamatnes var būt eņģu vai čaulas sistēma. No tā atkarīgs, kā mastu stiprināt. Ja ir čaulas sistēma, vispirms zemē iebetonē čaulu, tajā ievieto mastu un nostiprina ar skrūvēm. 

Ja mastam ir eņģu sistēma, zemē iebetonē masta pēdu – metāla trijstūri ar eņģi, ko nostiprina ar skrūvēm, – un pie tā piestiprina mastu.

Ja nav paredzēts mastu pārvietot, izplatītākais veids ir pamatnes iebetonēšana. Šādi droši var nostiprināt arī pašu gatavotus mastus. Nepieciešamo betona daudzumu var rēķināt 1:10 – masta svars pret nepieciešamo betona daudzumu, iesaka Oskars Mazulis. Piemēram, 8 m stiklšķiedras masts sver 25 kilogramus. Attiecīgi pamatni betonē 250 kg smagu, tam būs nepieciešami seši 40 kg gatavā betona maisi.

Ja uz priekšdienām plānots mastu pārvietot, tā nostiprināšanai var izmantot atbilstīgu skrūvpāli. Jārēķinās gan, ka nepieciešamā garuma skrūvpāli nebūs tik viegli ieskrūvēt. Tam nepieciešami jaudīgi rokas instrumenti. Bet, ja šim nolūkam jāīrē traktortehnika, tas būs nesamērīgi dārgi.

Karoga pacelšanas sistēmas

Iegādājoties karoga mastu, parasti var izvēlēties kādu no trim karoga pacelšanas sistēmām.

  • standarta – auklas, ar kurām karogs tiek uzvilkts un nolaists, atrodas masta ārpusē. Aiz vienas auklas velkot, otra aukla paceļ/nolaiž karogu. Trūkumi: aukla āra apstākļos ātrāk nolietojas, nosmērējas un var sasmērēt mastu; pat salīdzinoši mazā vējā, auklai atsitoties pret mastu, tiek radīts pastāvīgs troksnis. Toties tā ir vienkārša un attiecīgi lētāka sistēma.
  • slēdzenes tipa – aukla atrodas masta iekšpusē. Karogu var uzvilkt un nolaist, atverot pastkastītes tipa slēdzamu vāciņu. Trūkums: lai karogu paceltu/nolaistu, aukla pēc tam pašam jāiestumj/jāiebaksta ar roku atpakaļ caurulē. Ja ir nokrišņi vai sals, to izdarīt ir ļoti grūti. Labi tas, ka aukla nenosmērējas un neizraisa troksni. Sistēma attiecināma uz vidējo cenu kategoriju.
  • vinčas tipa – aukla atrodas masta iekšpusē, ārpusē redzams tikai mezgliņš un atsvars. Karogu paceļ un nolaiž, griežot rokturi. Pēc tam rokturi noņem. Tā ir dārgākā no pacelšanas sistēmām, toties klusa un lietotājam ļoti ērta.

Der zināt

Rūpnieciski izgatavotiem mastiem galā uzstādīta glāze jeb detaļa, kas sastāv no divām rotējošām daļām, kas ļauj karogam plīvot līdzi vēja virzienam kā vējrādītājam. Pašu gatavotam koka vai metāla mastam galā, visticamāk, varēs piestiprināt tikai rullīti, kas nerotē ap masta asi. Līdz ar to vējā karogs tīsies ap mastu, arī aukla var no tā nomukt.

Svarīgi!

Likumdošana nosaka – karoga mastam jābūt taisnam un gludam, baltā vai metāliski pelēkā krāsā. 

Tas jāņem vērā arī tad, ja mastu izgatavo pats. Jāseko līdzi, vai masts nav sašķiebies vai deformējies, netīrs, nav nolupusi krāsa.Masta spicē var būt dekoratīvs lodveida vai sīpolveida uzgalis alumīnija, bronzas vai baltā krāsā.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
DĀRZS DABA
Reklāma