"Būtiņģes naftas terminālis būs pats tīrākais un tehniski priekšzīmīgākais terminālis Baltijas jūras piekrastē," – tā pirms teju 17 gadiem sacīja "Būtiņģes naftas" ģenerāldirektors Vladislavs Gedvils.
Vien pusgadu pēc tam, kad pie termināļa bojas pietauvojās pirmais naftas tankeris, notika arī pirmā naftas noplūde gandrīz trīsarpus tonnu apmērā. Tai sekoja vēl sešas naftas noplūdes. Pēdējā – šī gada februārī. Ko darīt ar AB "Orlen Lietuva" Būtiņģes naftas termināli, kuram ik gadu iziet cauri apmēram astoņi miljoni tonnu naftas? Kurā brīdī ekonomiskais labums kļūst svarīgāks par vides tīrību? Un kurā brīdī enerģētiskā drošība kļūst vēl svarīgāka par abiem nosauktajiem? Vai būtu jāseko Valsts vides dienestā kādreizējā darbinieka Feliksa Klagiša ierosinājumam panākt Būtiņģes termināļa slēgšanu?
Cik daudz naftas noplūda šī gada februārī, vēl nav zināms. Polijas enerģētikas kompānija "Orlen", kam pieder Būtiņģes terminālis, apgalvo, ka noplūduši 300 litri, bet Lietuvas Vides aizsardzības departaments (LVAD) lēš, ka apjoms varētu būt 1,8 tonnas. Departamentā norāda, ka pēc satelītattēliem var noteikt, ka piesārņojums ir izpleties deviņu kilometru garumā un divu kilometru platumā, kas liecina, ka noplūde bijusi daudz lielāka.
"Uzņēmums teica, ka 300 litru, bet mēs redzam daudz vairāk. Pašlaik notiek izmeklēšana, lai noteiktu daudzumu. Daļa no piesārņojošajām vielām ir nonākusi Latvijā. Skaitļi nesakrīt,"
tā nu jau vairāk nekā pirms mēneša ziņu aģentūrai BNS sacīja departamentā.
"Latvijas Avīzei" LVAD sacīja, ka jūrā nonākušais naftas apjoms varētu būt vēl lielāks par 1,8 tonnām, jo daļa naftas var būt nosēdusies uz grunts, kā arī iztvaikojusi. Izmeklēšana joprojām turpinās. Tā kā Būtiņģes naftas terminālis ir iekļauts bīstamo objektu sarakstā, LVAD kopā ar citām vides un drošības institūcijām to katru gadu apseko. Pēdējās neatbilstības likumam konstatēja 2021. gadā, kad "Orlen" Lietuvas vides dienestam soda naudā samaksāja 151 529 eiro.
Aizdomīgi, ka LVAD un paša "Orlen" iesūtītie dati par 2020. gadā notikušo naftas noplūdi atšķiras. "Orlen" norāda, ka 2020. gada decembrī noplūda vien 0,48 tonnas naftas. Tomēr LVAD norāda, ka objektīvāks rādītājs būtu krietni lielāks – 0,95 tonnas, jo pāris mēnešus vēlāk Zviedrijas ūdeņos tika atrasta naftas noplūdes incidentā noplīsusī šļūtene, kurā atradās vēl 470 litri naftas. "Orlen" acīmredzot šo vēlāk atrasto naftas apjomu pie noplūdušās naftas apjoma neskaita, lai statistikā uzrādītos mazāks kaitējums.
Runājot par neseno noplūdi, Valsts vides dienests (VVD) norāda, ka Latvijas teritoriālajos ūdeņos nafta nonāca 8. februārī. Jūrā no ūdens virsmas un piecu metru dziļumā ņemtajos paraugos no vietas, kur Latvijas teritorijā bija novērots naftas plankums, naftas koncentrācija bijusi ļoti neliela – mazāk nekā 0,10 mg/l. Vizuāli naftas plankums no Lietuvas Gaisa spēku helikoptera bijis pamanāms neilgu laiku. VVD pieņem, ka daļa naftas piesārņojuma ir samaisījusies ar ūdeni, bet daļa nogrimusi. "Šobrīd Latvijas videi nodarītais kaitējums, kas radies šīs noplūdes rezultātā, tiek aprēķināts, ņemot vērā sākotnēji Latvijas teritoriālajos ūdeņos konstatētā naftas plankuma izmēru un krāsu.
Aprēķinātais naftas daudzums tiks pieņemts kā vidē palikušais piesārņojums, kas, iespējams, vēlāk var tikt izskalots piekrastē,"
sacīja VVD pārstāve Katrīna Dvorjaņinova.
Tā kā "Orlen" un Lietuvas vides dienesta skaitļi nesakrīt, kā tiek aprēķināts izplūdušās naftas apjoms? VVD skaidroja, ka to nosaka, ņemot vērā gan no kuģa noplūdušo daudzumu, gan naftas daudzumu caurulē, kas tur atradās naftas pārkraušanas darbu laikā, kad notika avārija. "Aizdomas par lielāku noplūdušo daudzumu nekā 300 litri rada uz ūdens virsmas novērotais naftas plankums. Lietuvas puse noteiks arī naftas apjomu, kāds tika savākts avārijas seku likvidācijas darbu laikā, ko veica Lietuvas Jūras spēki uzreiz pēc noplūdes. Latvijas pusei šajā lietā galvenais ir noteikt Latvijas teritorijā nonākušā piesārņojuma daudzumu. Tas tiks noteikts, izmantojot starptautiski atzītu Bonnas vienošanās naftas izskata kodu (BAOAC), kur atkarībā no naftas plankuma krāsas nosaka naftas produktu slāņa biezumu uz ūdens virsmas (µm) un atbilstošu piesārņojuma daudzumu litros uz kvadrātkilometru," skaidroja Dvorjaņinova.
VVD atklāja, ka piesārņojuma gadījumu iemesli bijuši dažādi – gan noplūdes no kuģa pārkraušanas darbu laikā, gan arī plīsis cauruļvads.