AS "Latvijas valsts meži" (LVM) rīkotajās ekspedīcijās šogad devušies teju 7000 skolēnu, apgūstot dabaszinības mežā kopīga piedzīvojuma veidā.
"Ekspedīcijas galvenais ieguvums ir skolas mācību satura teorētisko zināšanu sasaiste ar prasmēm, kuras var pielietot ikdienā. Dažādie uzdevumi spēja radīt interesi un pārliecinātību par savām spējām arī tajos skolēnos, kuriem skolas solā viss tik viegli nepadodas. Bērni priecājās, ka jāsadarbojas ar klases biedriem. Mācījās pievērst uzmanību sīkumiņiem, tādējādi koncentrējot uzmanību, saprotot, ka dabā viss ir ļoti cieši saistīts," teic Jelgavas 4. sākumskolas 6. klases audzinātāja Ilze Katajeva.
Jautāta par dalību pasākumā, viņa atzīst, ka arī skolotājam tā ir lieliska iespēja vērot bērnu uzvedību un sadarbību netradicionālā situācijā.
Tas lieliski noder pie klases stundu darba plānošanas, klases kolektīva saliedēšanas, pozitīvas gaisotnes uzturēšanas bērnu vidū.
"Darba diena beidzās ar jauku uzdevumu – desiņu cepšanu un Ziemassvētku kaujas muzeja materiālu iepazīšanu. Darba lapas forma veiksmīgi ieņēmusi mazas grāmatiņas formu, kas ļauj to ērti izmantot mežā. To papildina dabai draudzīga dāvaniņa – zīmulītis. Lieliska pieredze, lai saprastu, kā mežā uzvesties, ko ņemt līdzi, kā ģērbties, kā pārdzīvot odu uzbrukumu. Būtiski, ka saistībā ar nemēslošanu bērni apgūst videi draudzīgo principu – "ko atnesi – to aiznes!" tā skolotāja.
Viņa arī piebilst, ka pirms došanās mežā skolēni veica uzdevumus, kuros grupās iepazinās ar "meža lietām". Šīs mācību stundas gan klasē, gan ārā no skolotāja papildu darbu un laiku neprasot, jo darbam piedāvātie materiāli ir pārdomāti un pilnībā izmantojami.
"Patika novērtēt koku augstumu un būvēt tiltu; pie dabas būšana un izzinošas darbnīcas; interesantas pieturas, foršas grāmatiņas; viss ļoti patika," šīs ir dažas no anketas atbildēm, ko pēc pasākuma atsūtījuši skolēni. Kā stāsta LVM projektu vadītāja Līga Abizāre, lielākā daļa piešķīruši atzīmi 10, kas nozīmē lielu atzinību mežā satiktajiem speciālistiem.
"Skolēni atsauksmēs kā atmiņās paliekošāko meža izziņas brīdi min koka tilta būvēšanu bez naglām. Tāpat priecājas par iespēju dabā piknikot un aktīvi darboties – mērīt kokus, orientēties mežā, iepazīt cilvēkus, kas strādā mežos.
Atbildot uz jautājumu, ko varētu mainīt ekspedīcijās, bērni vēlētos vēl vairāk praktiskas darbošanās, piemēram, paši pamēģināt nozāģēt koku.
Kādam ekspedīcijās nogurušas kājas, bet cits juties gatavs vel ilgākam pārgājienam. Savukārt skolotāji augstu vērtē iesaistīto LVM darbinieku profesionalitāti un pozitīvo attieksmi. Būtiski, ka skolēniem ir iespēja satikt cilvēkus, kam mežs ir karjera un darba vieta, kas dod iespēju strādāt svaigā gaisā ar lielāko atjaunojamo Latvijas resursu – mežu. Tāpat arī skolotāji uzsver kā ieguvumu to, ka ekspedīcijās diezgan īsā laikā skolēniem iespējams gan iegūt visaptverošu informāciju par mežu, gan arī praktiski darboties katrā no pieturām atbilstoši skolēnu vecumposmam – 6. klasei," tā L. Abizāre, piebilstot, ka kopumā meža ekspedīcijās astoņos LVM reģionos devušās 315 klases, visvairāk dalībnieku – 941 skolēns – apmeklējis LVM Vidusdaugavas reģiona ekspedīciju Tomē.
Uzziņa
Visa gada garumā skolotāji kopā ar savām klasēm var pieteikties izzinošā ekspedīcijā kādā no pastāvīgajiem tūrisma objektiem, vairāk informācijas meklējot mājaslapā "www.lvm.lv".
Meža ekspedīcijas LVM rīko sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru, LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru, Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu "Silava" un AS "Latvijas Finieris".
Dati: LVM.
Publikācija tapusi sadarbībā ar Meža attīstības fondu.