Valsts ieņēmumu dienests (VID) apstiprinājis attīstības stratēģiju 2023.–2026. gadam. VID pārstāvji norāda, ka šis bija neierasts stratēģijas izstrādes process un vēriens, jo konkursa procedūrā iegūtais Eiropas Komisijas finansējums ļāvis piesaistīt neatkarīgu starptautisku auditorkompāniju "PricewaterhouseCoopers". Vienlaikus stratēģijas izstrāde esot notikusi ciešā sadarbībā ar Latvijas sociālajiem un sadarbības partneriem.

Kopumā iestādes mērķi un uzdevumi turpmākajiem četriem gadiem paredzēti piecos galvenajos virzienos. Pirmā prioritāte ir pakalpojumi, kur VID jābūt palīgam ikvienam iedzīvotājam un uzņēmumam godīgi izpildīt nodokļu un muitas saistības. Otrā – atbilstība, paredzot viedu uzraudzību un taisnīgu attieksmi. Trešā – cilvēki, paredzot profesionālo izaugsmi un darbinieku godprātīguma un motivācijas stiprināšanu. Ceturtā prioritāte ir organizācijas jeb iestādes attīstība un efektivitāte. Savukārt piektā – ilgtspēja – ir uzdevumi, kas saistīti ar ieguldījumiem sabiedrības nākotnē, pielāgojoties globālajām pārmaiņām.

Starp prioritātēm stratēģijā minēti mērķētāki pakalpojumu grozi atbilstoši nodokļu maksātāju uzvedībai un godprātīgas saistību izpildes gadījumā – jaunas priekšrocības.

Turpmākajos gados VID apņēmies rūpīgāk pārskatīt izejošo saziņu ar klientiem, lai valoda būtu saprotamāka un vienkāršāka. Savukārt pastiprinātu vērību dienests novirzīs savas datu zinātniskās prakses attīstībai, lai negatīvas tendence spētu identificēt jau agrīnā stadijā.

VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme skaidro, ka iepriekšējā stratēģiskajā periodā sāktie virzieni, tostarp augstā pakalpojumu digitalizācijas pakāpe un izmaiņas klientu konsultēšanas kultūrā, ir sevi pierādījuši kā VID "paveicama un efektīva kuģa kursa maiņa". Jaunzeme norāda, ka ir svarīgi, lai paralēli noritētu Latvijas nodokļu politikas atjaunošana atbilstoši mūsdienu garam, un ka vienkāršāka nodokļu administrēšana iespējama tikai tad, ja nodokļu likumi ir vienkārši un saprotami.

Iepriekšējās stratēģijas ietvaros VID nostiprinājis datu analīzes praksi. 

Jaunās stratēģijas ieviešanas laikā VID paredzējis attīstīt jaunus pakalpojumus atbilstoši uzņēmumu reitingiem un attīstīt priekšrocības godprātīgajiem uzņēmumiem.

Tāpat tiek solīts sākt darbu, lai precīzāk izprastu pārējo klientu – darba ņēmēju un saimnieciskās darbības veicēju – pieredzi saskarsmē ar VID, lai VID pakalpojumu saņemšana kļūtu intuitīvāka un vieglāk saprotama. Atsevišķu vērību plānots pievērst valodas lietojumam izejošajā rakstveida komunikācijā.