Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” pagājušajā nedēļā rīkoja pirmo no šogad kopumā četriem iecerētajiem vietējās sabiedrības informēšanas pasākumiem, korporācijas attīstības plānu prezentāciju, sarīkojot lidmašīnu “Airbus A220–300” apskati tehniskajā angārā un mediju pārstāvjiem ļaujot ieskatīties arī gaisa kuģu apkopes procesā.
Zīmīgi, ka tikai dažas dienas pirms šā pasākuma mediju telpā plaši izskanēja skandaloza informācija, ka Latvijas nodokļu maksātāju uzturētā “Air Baltic”, kuras darbības nodrošināšanai Covid-19 pandēmijas periodā valdība ieguldīja 340 miljonus eiro, līzingā iegādājusies divpadsmit 2022. gada izlaiduma klases elektroautomašīnas “Audi e-tron”.
Tobrīd publiski pieejamā informācija liecināja, ka šāda auto standarta cena sākas no 85 000 eiro.
Uz šo ziņu asi reaģēja arī satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs, paužot neizpratni par dārgu luksusa klases pakalpojumu pirkšanu finanšu krīzes laikā, kā arī pieprasot skaidrojumu par šo darījumu uzņēmuma padomei.
Tādu notikumu kontekstā “Air Baltic” pasākums bija plaši apmeklēts. Galvenais runātājs bija korporācijas vadītājs Martins Gauss, kurš jau pašā sākumā pauda neizpratni par to, kādēļ “viena no pasaules vadošajām aviokompānijām ilgtspējības ziņā, ko atzīst, ciena un slavē visā Eiropā”, esot tik aprunāta un nemīlēta savas valsts iedzīvotāju vidū.
Kā turpinājumā redzējām Martina Gausa prezentācijas slaidos, latviešiem tiešām būtu pamats lepoties ar to, ko nacionālā aviosabiedrība (Latvijas valstij pieder 97,97% un Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam 2,03% “Air Baltic” akciju) sasniegusi savos 27 pastāvēšanas gados, ja vien tas būtu mums skaidrots, piemēram, jau minētajā pandēmijas laikā, kad “Air Baltic”, atšķirībā no skolotājiem vai mediķiem, no valdības dabūja visu, ko vien prasīja, – vismaz tāds iespaids sabiedrībā bija radies.
Ja vien “Air Baltic” jau agrāk būtu vairāk pacentusies Latvijas iedzīvotājiem paskaidrot, kādēļ uzņēmuma jaunie “Airbus” ir izīrēti Rietumeiropas pasažieru pārvadāšanai, kamēr reisus no Rīgas “Air Baltic” bieži vien apkalpo vecās un pasažieriem neērtās lidmašīnās, un citus jautājumus – elektromašīnu iepirkumu ieskaitot.
Iepriekš nebija svarīgi?
Pasākumā noklausoties galveno runātāju, varēja rasties iespaids, ka Martins Gauss visu iekavēto vietējās sabiedrības informēšanā grib atgūt vienā reizē – par moderno floti, lidmašīnu pirkšanu un apkopi, korporācijas ieguldījumu Latvijas ekonomikā, kvalitātes standartiem, plānoto uzņēmuma akciju kotēšanu biržās un ar to saistīto valsts ieguldījumu atgriešanu, kā arī daudz ko citu, elektromašīnu līzinga darījumu ieskaitot.
Šobrīd “Air Baltic” apkalpo vairāk nekā 100 maršrutus no lidostām Rīgā, Tallinā, Viļņā un Tamperē. Korporācijas rīcībā ir viena no jaunākajām lidmašīnu flotēm, līdz ar to pasažieru pārvadājumos ilgtspējības ziņā “Air Baltic” esot tālu priekšā citām aviokompānijām.