Jau trešo gadu izdevniecības "Latvijas Mediji" rīkotajā lasīšanas maratonā "Grāmatons" grāmatas apvienojas ar vasaras piedzīvojumiem visai ģimenei. Lasot grāmatas un pildot radošos uzdevumus, dalībnieki piedalās vērtīgu balvu izlozē. Konkursā iespējams piedalīties vēl līdz otrdienai, 15. augustam.
Pēc šogad publicētajiem jaunākajiem starptautiskā lasītprasmes pētījuma PIRLS ("Progress in International Reading Literacy Study") datiem, izskanēja visnotaļ nopietnas un pamatotas bažas par Latvijas bērnu lasītprasmi, kā arī spēju izprast izlasīto. Jo īpaši nozīmīga grāmatu lasīšana ir vasarā, kad pedagoģijā novērojams fenomens – brīvlaikā patiešām ir iespējams aizmirst iepriekš iemācīto un paslīdēt uz leju arī lasītprasmē.
Tomēr brīvlaikā vienlīdz nozīmīgi ir atpūsties un baudīt vasaru, un tieši to aicina darīt "Grāmatons". Viens no konkursa mērķiem ir rosināt ģimenes iekļaut grāmatu savos piedzīvojumos: ņemt līdzi izbraukumā pie dabas, veidot lasīšanas ieradumus, apspriest izlasīto un rast iedvesmu radošiem projektiem. Galu galā lietainā dienā tieši grāmata var aizvest lieliskā ceļojumā. Ieguvumi no lasīšanas kā teksta uztveres prasmes radīsies laika gaitā, un "Grāmatonā" galvenais ir rast pozitīvas emocijas kopā ar grāmatu.
Otrajā konkursā 2022. gadā "Grāmatonā" piedalījās jau teju 200 dalībnieku no visas Latvijas. Liela nozīme intereses radīšanā bija vietējām bibliotēkām, piemēram, Talsos un Rēzeknē, jo dalībnieku anketas atklāja, ka tieši bibliotēkas iedvesmoja lasīt un pildīt uzdevumus. Protams, nozīmīga vieta ir vecāku paraugam un ģimenes gatavībai iesaistīties dažādās aktivitātēs. "Grāmatona" "ģimenes" vecuma grupā var piedalīties arī vecāki un citi ģimenes draugi.
Interesanti, ka līdz šim "Grāmatonā" nav novērota liela atšķirība meiteņu un zēnu dalībnieku skaitā.
Zēnu lasītprasme pētījumos kopumā tiek novērtēta kā zemāka, tomēr vismaz šajā lasīšanas konkursā meitenes un zēni bijuši vienlīdz aktīvi.
"Grāmatons" arī sniedz ieskatu Latvijas lasošo ģimeņu ikdienā un attieksmē pret grāmatām. Daudzi dalībnieki anketās norādīja, ka grāmatas kopīgi lasa pirms gulētiešanas vai, piemēram, lasa skaļi viens otram priekšā. Citi atklāja, ka bērni paši izvēlas lasāmvielu un nebaidās norādīt, ja grāmatā kaut kas nav paticis.
Lai grāmatas būtu mājas vidē
Savā pieredzē par lasīšanu, lasītprasmes apguvi un grāmatu nozīmi ikdienā dalījās Grēniņu ģimene – mamma Aiga, tētis Aigars, Agija (12 gadi) un Artis (9 gadi). Grēniņu ģimene "Grāmatonā" piedalās jau no pašiem tā pirmsākumiem, kā arī aktīvi iesaistās citās lasīšanas programmās.
Ko jūsu ģimenei nozīmē lasīšana?
Aiga Grēniņa: Lasīšana ir ikdienas sastāvdaļa, arī vaļasprieks, kas lielākoties notiek dabiski. Piemēram, Artis lasa tad, kad ir garlaicīgi vai vienkārši gribas lasīt. Agijai patīk, ka var izdzīvot dažādus stāstus. Gribas domāt, ka bērnu prasme lasīt, saprast izlasīto ir palīdzējusi skolas gaitās, arī nostiprinājusi uzmanības koncentrēšanas prasmes un patstāvību, pildot skolā uzdoto. Dažkārt pat ir pārsteidzoši redzēt, ka bērni grāmatās pamana pārrakstīšanās kļūdas, nesakritību starp tekstu un attēlu, iespējamu autora loģikas kļūdu vai saskata zemtekstu un ironiju tekstā.
Kāds bija ģimenes locekļu ceļš līdz lasītprasmei un grāmatu lasīšanai?
Centāmies, lai grāmatu lasīšana būtu ikvakara rituāls, lai grāmatas būtu mājas vidē.
Zinot, ka bērniem īpaši svarīgs ir vīrieša-tēta piemērs, arī tētim bija pienākums lasīt priekšā laikā, kad bērni paši vēl nemācēja lasīt.
Arī pēc iemācīšanās lasīt patstāvīgi turpinājām kopīgo lasīšanu vakaros. Šobrīd meitai ir savas lasīšanas intereses, bet ar dēlu ik pa laikam mēdzam lasīt kopā, dēls arī lasa priekšā mammai savas izvēlētās grāmatas.