Pirms pieciem gadiem Latvija piedzīvoja beziepakojuma jeb "zero waste" veikalu bumu, kad radās vairāk nekā desmit zaļās tirgotavas.
Tomēr izdzīvoja vien dažas, un šodien šāda koncepta tirdzniecības vietas ir skaitāmas vairs tikai uz vienas rokas pirkstiem – pāris atrodas Rīgā un pa vienai Kuldīgā un Cēsīs.
"Tas nav tā, ka tev ir telpa, tu saliec visu ko maisos vai saber kastītēs un gaidi, ka pie tevis nāks pircēji. Tā tas nenotiek, tāpēc ka cilvēkiem ir ļoti spēcīgs ieradums iet uz lielveikalu. Un zemapziņas līmenī cilvēks atrod dažādus iemeslus, kāpēc viņš nevarētu doties uz mazo veikalu," runājot par beziepakojuma veikalu pastāvēšanu, teic Kuldīgas uzņēmēja, veikala "Kuule" īpašniece Anita Kreicberga-Zušmane.
Līdzās viņai šajā rakstā savos pieredzes stāstos dalās arī Pārdaugavas "zero waste" koncepta veikala "Zaļais kalns" saimniece Elīna Veide, kā arī cēsniece, ilgtspējas eksperte Agnese Gaidelione, kura lolo uzņēmumu "Ieber.lv". Atšķirībā no daudziem citiem, kuri savas durvis jau slēguši, šie trīs beziepakojuma veikali ir izturējuši vairāku gadu pārbaudījumu un turpina savu darbību, pacietīgi mudinot sabiedrību iepirkties atbildīgi, ikvienam samazinot aiz sevis atstāto atkritumu daudzumu.
No pircēja – par veikala īpašnieku
"Sākumā nonācu līdz izpratnei, ka tā ir svarīga problēma, vispirms mēģināju samazināt sevis un savas ģimenes radītos atkritumus.
Domājot, ko vēl varu darīt, radās pārliecība, ka jāizveido beziepakojuma veikals arī Pārdaugavas iedzīvotājiem,"
"Zaļā kalna" idejas pirmsākumus atceras Elīna Veide.
Viņa pati savulaik no Pārdaugavas ar velosipēdu mēroja piecus kilometrus uz beziepakojuma veikalu Rīgas centrā: "Tas likās neloģiski, jo pārtiku parasti mēs pērkam tuvu dzīvesvietai. Tāpēc nodomāju, ka, visticamāk, Pārdaugavā neesmu vienīgā, kam būtu aktuāls šāds veikals un kas vēlētos iegādāties preces bez plastmasas, bez iepakojuma un bez kaitīgām izejvielām saturā."
Kuldīdzniece Anita Kreicberga-Zušmane sākotnēji bija beziepakojuma veikala "Kuule" kliente, bet pēc tam pārņēma biznesu, kad iepriekšējie īpašnieki bija nolēmuši to slēgt.
"Man pašai ir vēl viens uzņēmums – gatavojam no ārstniecības augiem dažādas receptes un uztura bagātinātājus, eļļas, ziedes, smēres un krēmus. Un šis likās kā loģisks savienojums, harmoniski iekļaujoties un mijiedarboties ar produktiem, kuri atbilst mūsu vērtībām," Anita skaidro, kāpēc nolēma paglābt "Kuuli" no aizvēršanas.
Savukārt beziepakojuma veikala "Ieber.lv" izveidotāja Agnese Gaidelione teic, ka viņu "glābuši" bērni. Līdz tam viņa ikdienā mērojusi tālo ceļu no Cēsīm uz darbu Rīgā: "Gaidot otro bērniņu, atnāca šī brīnišķīgā ideja, kā varētu dot pievienoto vērtību Cēsīm, dot iespēju pilsētas iedzīvotājiem."
Peļņas avots vai dārgs hobijs?
Beziepakojuma veikals Cēsīs veiksmīgi darbojas jau piecus gadus. "Man liekas, ka Latvijā nevienam uzņēmējam nav apsolīta rītdiena," teic Agnese, komentējot "Ieber.lv" šābrīža stāvokli.
"Viss ir atkarīgs no pašu rosības, aktivitātes un kontaktiem. Tas ir tāds liels misijas darbs. Ja nav tā redzējuma, kā tavs darbs var iepriecināt un noderēt citiem, nākt par svētību, tad, tikai uz cipariem balstoties, šajā jomā ir ļoti grūti izdzīvot,"
viņa piebilst.
Arī viņas Kuldīgas kolēģe Anita uzsver, ka tas nav bizness, bet gan "dārgs hobijs": "Tas, ka šobrīd šo hobiju cenšos pārvērst par biznesu, ir cits jautājums. Man tiešām vajadzēja divarpus gadus, lai es vispār saprastu un tā caur sevi izmīcītu to mālu, kas tad ir šis "zero waste" koncepts."
Pārdaugavas "Zaļā kalna" saimniece atzīmē, ka ar beziepakojuma veikalu sev iztiku nepelna. "Man ir cits algots darbs un šis ir kā papildu ienākumu avots. Tas ir hobijs, jo man tas liekas svarīgi pašai un man patīk ar to nodarboties," skaidro Elīna.