Gan rāmāk un nedaudz citādi, gan mazliet piezemētāk nekā pirms dažiem gadiem, bet automobiļu konstruktori savās jaunumu prezentācijās turpina žilbināt. Ar greznām, bet praktiski, sevišķi deflāciju vētrās, nevajadzīgām, manuprāt, amorālām dizaina līnijām, ar gluži vai noziedzīgiem dinamikas "sasniegumiem", ignorējot to, ka šīs "virsotnes" pieejamas vien labi ja katram simtajam personīgā pārvietošanās līdzekļa kārotājam pat bagātajā pasaules daļā. Latvijā vēl retākiem.
Tādēļ no visa vasaras sākumā dažādos medijos aprakstītā man interesantākais šķita diženā "Stelantis" koncerna ("Abarth", "Alfa Romeo", "Citroen", "Dodge", "DS auto", "Fiat", "Jeep", "Opel", "Peugeot") prezentētais "Citroen Oli". Koncepts, kā saka, nevis nopērkams produkts pagaidām. Bet jauninājumu (nepelnīti aizmirsta vecā?) pilns. Pārdomas par nākotnē plaši pieejamu ekoloģiskās pārvietošanās līdzekli rosinošs.
Svars – tikai nedaudz virs tonnas
Jā – tikai! Lai gan auto ir ar elektrisko piedziņu. Lai gan tas nav mazs (garums 420 cm) un pietiekami ietilpīgs četriem braucējiem, pateicoties savdabīgajai bagāžnieka konstrukcijai (par to mazliet vēlāk), spēj tajā vest pat divu metru garu kravu. Bet sver 1150 kg. Un tieši tas ir piesārņojuma mazināšanai būtiskākais rādītājs, kuru pasaule šajā gadsimtā, šķiet, aizmirsusi.
Dzen tu tos ratus ar benzīnu vai dīzeli, ūdeņradi vai ampēriem – katras liekās tonnas pārvietošana (gadā pasaulē saražo vairāk nekā 70 miljonus auto) ir nevajadzīgs darbs, kas piesārņo atmosfēru.
Un turpinās piesārņot neatkarīgi no degvielas veida. Tātad – nākotnes auto jābūt vieglam.
Kā to panācis "Oli"?
Pirmkārt, ar ietilpīgāko formu. Tā ir un paliek kubs. Modīgās plūdlīnijas, kas ļauj dizaineriem izpausties un kārumniekiem laizīties, šajā ziņā nav labas. Plūdlīnijas un aerodinamika? Vājš arguments, ja negatavojamies turpināt drāzties trakos ātrumos, kuri lielākajā daļā pasaules nemaz nav atļauti, kuru kontrole un organizatoriska ierobežošana atkal maksā lielu naudu un tātad piesārņo vidi. "Oli" ir kantains. Vai tāpēc neglīts? Neparasts – jā! Uz šādu atskatīsies vairāk nekā uz jau pierastajiem "Ferrari" un "Maseratti"...
Otrkārt – atteikšanās no liekas jaudas. "Oli" nav vairāk zirdziņu kā manam pirmajam "žigulim". Autori saka – nevajag. Ar max. 120 km/h pietiek. Sevišķi pilsētniekiem, kuri, protams, ir galvenā mērķauditorija. Pilsētā pietiks un pāri paliks, jo tie ir elektriski zirdziņi – ar milzīgu starta griezes momentu, paātrinājumu.
Šāda elektroauto koncepta rezultāts – pietiek ar mazāku, tātad vieglāku akumulatoru.
Treškārt – plakanas virsbūves detaļas ir vieglākas (un lētākas) par skaisti izlīkumotajām, sevišķi, ja gatavotas no reciklētiem neminerāliem materiāliem, nevis tērauda, kura lielākais ražotājs pasaulē ir visai tālā Ķīna. Un tādas "Oli" izmantojis daudz. Turklāt – ne tās rūsēs, ne pārāk neizturīgas ir. Par to liecina bildīte kolēģa Normunda Avotiņa reportāžā ("TV Autoziņas") no prezentācijas, kurā viņš redzams, pastaigājamies pa automobilīša jumtu.
Sēdekļus vai dīvānus?
Salonā gluži acīmredzama pārliecība – nevadā līdzi neko lieku! Kāpēc steidzīgas ikdienas (nevis tālu ceļojumu) automobilī vajadzīgi diženie klubkrēsli, ja tajos pavadīsi vien stundiņu vai divas, nevis trešdaļu dzīves kā gultā vai pie televizora? "Oli" krēsliņu komplekts ir par kādiem 100 kg vieglāks nekā limuzīnu mēbeles. Pietiekami ergonomiski. Nesviedrē pēcpusi kā mākslīgās ādas darinājumi, ir daudz vieglāk iztīrāmi no uzkodu pabiru traipiem nekā audums. Nav sēdekļa apsildes? Kādas šausmas! Bet īpaši salīgie taču var beņķīšiem nopirkt (par kādiem 20 eiro) visai pieklājīgas elektriskās ziemas uzlikas.
Un kur "Bose" audio? Nu nav šeit atrodams superauto fanu aprindās absolūtais prestiža un komforta simbols! Nav. Pat rādžiņa nav. Jo – kā jau teikts – braucieni plānoti samērā īsi. Tajos pietiks ar mobilā telefona audiofailiem (telefonam gan paredzēta īpaša ligzda – tādas nav pat piecreiz dārgākos limuzīnos), kurus "zilzobs" automātiski pievieno pieticīgiem skaļrunīšiem. Vai pamatīgām izņemamām tumbām, kuras ņemsiet līdzi tikai tad, ja dosieties tālākā un skaļākā piknikā.
Vai tiešām pikaps?
Skeptiķa viedoklis: tā taču sauc tos garos – ar kravas kastēm aiz kabīnes... Kā šis sīcis uzdrošinās tādu titulu piesavināties? Atbilde – ja vertikālajā aizmugures sienā iebūvētās durvis, kuras veras uz leju, nevis uz augšu, kā modīgajos hečbekos, nolaiž, segtais "Oli" bagāžnieks pagarinās par krietnu pusmetru, kuru tad braucējs pats var kā nu mācēdams pārsegt. Un izmantot šādu improvizētu pikapa kravas tilpni tieši tad, kad tā tiešām vajadzīga. Nevis visu laiku aizņemt vietu uz ielas, stāvvietā utt. – arī braucot vienatnē un tikai portfeli līdzi vedot.
Vertikāls vējstikls: nu kaut kas traks! Šis – plakans un mazāka laukuma – ir gan krietni vieglāks, gan lētāks par parasto auto izliektajiem milžiem. Bojā aerodinamiku? Varbūt mazliet. Lojāliem ātrumiem nebūtiski. Lai gan "Citroen" konstruktori saka, ka viņiem izdevies pretgaisa plūsmu pa savdabīgām atverēm pie priekšējiem lukturiem pacelt virs kabīnes jumta. Turklāt papildu ieguvums. Šādi izvietots stikls netraucē šofera skatu ar atstarotiem priekšējā paneļa atspīdumiem – kā gandrīz visiem "premium" limuzīniem.
Riepu komplekts gan tiek solīts visam auto mūžam. Pierastais riepu mūžs – pāris gadu. Izdevumi (ja esi modīgi nonācis zemprofila stilīgo apavu zonā) – ap tūkstoti par komplektu, kas, svīstot un uz darbu braukājot, jānopelna. Tā privāti jūtamākā skāde. Tos diluma putekļu kalnus un nobraukto atlieku dedzināšanas dūmus tik tieši nejūtam. Lai gan – kā tad ar tām globālajām klimata izmaiņām?
Tad, lūk – šim auto jaunas riepas nebūšot jāpērk. Kopā ar "Goodyear" izstrādāti apavi, kuri kalpošot 500 000 km. Tiesa – šajā laikā dažas reizes protektors būs jāatjauno. Ekoloģiski tīri – nevis kā agrāk (vulkanizējot), bet jaunas rieviņas iegriežot. To paveiks ražotājs. Papildu atlīdzību neprasot un atkritumu niecīgo daudzumu dabai nekaitīgi atgriežot modernos izstrādājumos. Nu kaut vai sporta laukumu segumos...
Un cik tad tas maksās?
Kā jau minēts, "Oli" pagaidām ir koncepts. Līdz ražošanas sākumam kāds laiciņš (daži gadi?) paiešot. Turklāt nav jau vēl skaidrs, cik pozitīvas būs pirmizrādes atsauksmes, cik liela publikas reālā kāre kaut ko tik jocīgu pirkt. Pat ja tas maksās vien nedaudz virs 20 000 eiro, ar vienu uzlādi spēs braukt ap 400 km (14 kWh/100 km), kas gandrīz divreiz ekonomiskāk nekā daudz jaudīgākajiem EV, kuri provocē uz lielākiem ātrumiem.