Iemesls lauku saimnieku mazajai aktivitātei piedalīties publiskajos pārtikas produktu iepirkumos cita starpā ir arī pašvaldības iepirkumu speciālistu lielā noslodze un nepietiekamās zināšanas, secina Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) pētnieki.
Gadā 110–120 miljonu
AREI pētījumā Paaugstinātas kvalitātes pārtikas produktu potenciāls zaļajos publiskajos iepirkumos fiksējis izaicinājumus pārtikas iepirkumos, tostarp arī sagatavojis ieteikumus lauku saimniecībām. Latvijā zaļajā publiskajā iepirkumā (ZPI) valsts un pašvaldības ik gadu tērē 110–120 miljonu eiro nodokļu maksātāju naudas. Pasūtītāji – valsts un pašvaldības iestādes – drīkst iepirkt vien produktus, kas atbilst nacionālajām pārtikas shēmām, bioloģiskās lauksaimniecības shēmām vai lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas prasībām.
AREI vadošā pētniece Mg. ing. Elita Benga teic, ka liela problēma ir uzzināt, cik daudz dažādām pārtikas produktu shēmām atbilstošu produktu piegādā publiskajos iepirkumos. Neviens šos produktu daudzumus neuzskaita. "Centrālā statistikas pārvalde zina kopējo pārdoto produktu daudzumu, tomēr nav iespējams uzzināt, cik ir zaļās karotītes produktu," teic E. Benga.
AREI un Latvijas pašvaldību savienības īstenotā aptauja ļāvusi veikt aptuvenas aplēses. Pētnieki secināja, ka visvairāk zaļos produktus (to izejvielas ir pirktas no bioloģiskajiem un integrētajiem audzētājiem, pārstrādes produktam noteikti ir jabūt zaļajai vai bordo karotītei) pērk izglītības iestādes (66,6%), Bruņotie spēki (15,6%), sociālās aprūpes iestādes (8,6%), kā arī veselības aprūpes iestādes un sodu izciešanas vietas.
Tātad izglītības iestādes – skolas un bērnudārzi – pārtikas produktiem tērē aptuveni 70–80 miljonus eiro gadā.
Iepirkumu speciālistiem trūkst zināšanu
E. Benga atzīst – pērn valsts noteiktais 2,15 eiro atbalsts viena bērna ēdināšanai kļūst nepietiekams, jo iepriekšējo 1,42 eiro lielo atbalstu noteica 2008. gadā.
"Šajā laikā piena produkti sadārdzinājušies par 48%, zivis un zivju produkti par 38%, graudu pārstrādes produkti par 30%, bet gaļa un gaļas produkti par 19%. Izaicinājums ir – vai varēs iepirkt vairāk Latvijā audzēto augļu, dārzeņu un vai pašvaldībai bērnu ēdināšana ir prioritāte," teic E. Benga.
No ES likumu skatpunkta – publiskajam sektoram būtu jācenšas iepirkt tādus pakalpojumus un produktus, kam dzīves ciklā ir iespējami mazāka ietekme uz vidi, iepirkums ir jāpielāgo mazo un vidējo ražotāju vajadzībām. ES Direktīvā ir noteikta iespēja veikt iepirkumu lotēs, tātad pirkt atsevišķi noteiktas dārzeņu grupas, augļus, pienu un citus produktus.
Pētnieki ir izpētījuši, ka pārtikas un ēdināšanas produktu iepirkumos galvenokārt uzvar vairumtirdzniecības bāzes. Tām ir savas loģistikas ķēdes, plašs produktu sortiments, kas ļauj piedāvāt viszemāko cenu.