"Ļoti patīkama, sirsnīga atmosfēra, satikšanās ar seniem paziņām, jaunas iepazīšanās, svaigs gaiss un daudz iedvesmas radošiem darbiem kopā ar skolēniem," tā par LVM jūlija nogalē rīkotajiem kursiem teic viena no dalībniecēm – Ogres 1. vidusskolas bioloģijas skolotāja Anita Migleniece.

Reklāma

Šie kursi trīs dienu garumā notika Kalsnavas arborētumā un tajos piedalījās teju 40 pedagogu no visas Latvijas, daloties pieredzē un smeļoties iedvesmu no Norvēģijas vieslektoriem radošam un izzinošam mācību procesam dabā. Kursu programmu atbalstīja "Norpldus" projekts "Schools growing together with forests", tajā tika iekļautas dažādas meža izglītības darbnīcas, kurās meža eksperti no Norvēģijas Meža institūta un Hamāras dabas skolas kopā ar Latvijas meža speciālistiem un skolotājiem meklēja atbildi uz jautājumu – "Kas ir ilgtspējīga meža izglītība?"

Pamatā – ilgtspēja

Kopā ar meža nozares ekspertu Kristapu Klausu pedagogi risināja dažādus ar nozari saistītus maldīgos priekšstatus, iepazina meža nozīmi Latvijas ainavā un ekonomikā, kā arī mēģināja rast atbildi uz jautājumu, kādai jābūt izglītībai par ilgtspējas jautājumiem. Ar tendencēm dabaszinātņu mācību procesā iepazīstināja LU SIIC pētnieks Kārlis Greitāns, bet pēc diskusijas skolotāji iejutās audzēkņu lomā un veica dažādus zinātniskos eksperimentus, ko vadīja Inese Filipova (Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts), Vilnis Jakovļevs (Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts), kā arī Kārlis Dzelzītis (Latvijas Biozinātņu un tehnoloģu universitāte).

Piedaloties sešās darba stacijās, pedagogi uzzināja, kā dažādus dabaszinību uzdevumus saistīt ar kritisko domāšanu, ar citiem mācību priekšmetiem.

Pēc tam pedagogi kopā ar LVM Ziemeļlatgales reģiona Madonas iecirkņa vecāko mežkopi Vilni Otvaru devās mežā, novērtējot klātienē meža apsaimniekošanas nozīmi. Turpinot meža zinātnes iepazīšanu, skolotāji apmeklēja LVM Kalsnavas kokaudzētavu, kuras darbinieki ikdienā nodarbojas ar sēklu ieguvi, stādu audzēšanu, kā arī meža koku sēklu bankas uzturēšanu.

Skolotājas apmeklēja arī LVM kokaudzētavu, kurā iepazinās ar stādu ražošanas procesu no sēklas līdz stādam, kurš pēcāk tiek papildus apstrādāts tā pasargāšanai no kaitēkļu un pārnadžu bojājumiem.

Saliedē gan kolēģus, gan klasi

Anita Miglenieces stāsta, ka kopā ar skolēniem regulāri piedalās LVM rīkotajos pasākumos. "Pagājušajā mācību gadā, sadarbojoties dažādu priekšmetu skolotājiem, piedalījāmies projektā "Pētījums mežā". Lielāka pieredze saistībā ar LVM skolas programmu "Mammadaba" man bija, iepriekš strādājot Tīnūžu pamatskolā, kad startējām LVM Meža olimpiādes finālā Tērvetē. Aktīvi darbojoties "Mammasdabas" meistarklasēs, kļuvām par sava reģiona "Mammasdabas" vēstniecību, saņemot Starptautiskā vides izglītības fonda programmas "Learning About Forests" (Izzini mežu) diplomu, līdz ar to mācību gada laikā skolas priekšā plīvoja "Mammasdabas" karogs. Šīs vēstniecības statusā skolēni izbaudīja dažādas papildu aktivitātes, saistītas ar pētījumiem dabā. Piemēram, putnu vērošanas pārgājienu kopā ar putnu pētnieku Kasparu Funtu Vidzemes jūrmalā," tā Anita.

"LVM organizētajos kursos piedalos regulāri, jo tajos iegūstu daudzas interesantas mācību metodes, ziņas par jaunākajiem pētījumiem un izstrādājumiem dažādos zinātniski pētnieciskajos institūtos un ražošanas uzņēmumos," tā bioloģijas skolotāja Anita Migleniece. Attēlā – pēc diploma saņemšanas.

Savukārt Viļānu vidusskolas skolotāja Maruta Ladusāne atzīst, ka LVM rīkotajās aktivitātēs iepriekš piedalījusies pirms laba laika, taču atmiņas joprojām ir lieliskas, tādēļ, saņemot uzaicinājumu reģistrēties kursiem Kalsnavā, nešaubījusies ne mirkli.

"Bija padomāts gan par izzinošām nodarbībām, kuru idejas droši var pārnest uz mācību stundu, gan par intrigas radīšanu, kur jutos kā zinātkārais skolēns, gan par izglītošanos ne tikai sava mācību priekšmeta ietvaros, bet arī globālā mērogā. Iedvesmoja veiksmīgu cilvēku atziņas, kāds ir bijis viņu ceļa gājums līdz kalna virsotnei. Šāds saturs ir vajadzīgs kā pozitīvs lādiņš, atspere, lai mērķētu augstāk arī savā profesionālajā darbībā. Kopumā tas bija labs, atpūtā balstīts izglītojošs pasākums, kurā skolotājs jutās kā vērtība, gandrīz kā LVM sadarbības partneris," tā Maruta.

Savukārt, jautāta, kā skolēni kopumā vērtē zaļās tēmas, viņa atzīst, ka sākumskolas skolēni ļoti personiski uztverot tēmu par tīras vides saglabāšanu, to vairāk attiecinot uz sevi un māju apkārtni. Savukārt vidusskolēni raugoties dziļāk.

Praktiskās nodarbības.

"Vidusskolēns sevi redz kā sabiedrības daļu, daļu no savas valsts, tāpēc saprot, kādu sabiedrību vēlas redzēt un kādā dzīvot, līdz ar to iesaistās rūpēs par to. Par nemēslošanu mežā runājot, uzskatu, ka jāsāk ar savu tuvāko apkārtni, ar ģimeni. Mācām bērniem – kad esi pieradis aiz sevis visu savākt, vari iedvesmot citus. Regulāri dodamies savākt ceļa malās izmestos atkritumus, kuru diemžēl netrūkst arī laukos. Skolēnus ļoti uzrunā dažādas aktivitātes kopā ar klasi. Vairākus gadus ar audzināmo klasi esam devušies uzkopt mežu pavasaros LVM rīkotajās Meža dienās. Tas ir gan darbs, gan zināšanas, gan atpūta, bet klasei – labs saliedēšanās veids."

Tālākizglītības kursi pedagogiem

  • AS "Latvijas valsts meži" piedāvā gan 12, gan 36 stundu tālākizglītības kursus pedagogiem, kuri izvēlas mācību procesā integrēt meža tematiku.
  • Profesionālās pilnveides kursi ir saskaņoti ar LR Izglītības un zinātnes ministriju un tiek veidoti sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru, kā arī Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru.

Publikācija tapusi sadarbībā ar AS "Latvijas valsts meži".

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.