Nedēļas nogalē, 15. un 16. jūlijā norisinājās "Biškopju vasaras saiets 2023". Pasākumā laikā tika sveikti konkursa "Latvijas garšīgākais medus 2023" un "Veiksmīgākā biškopības produkta etiķete 2023" laureāti.

Reklāma

Konkursa "Latvijas garšīgākais medus 2023" vērtēšana notika divās daļās. 

12. jūlijā medus vērtētāju ekspertu komisija:  Juris Šteiselis - Latvijas Biškopības biedrības (LBB) padomes priekšsēdētājs; Armands Krauze - Latvijas Biškopības biedrības (LBB) valdes priekšsēdētājs; Ineta Eglīte - LBB pētniece, veterinārārste); Ričards Ivanovs - Latvijas vīnkopju un Vīndaru biedrības valdes priekššēdētājs; Evita Straumīte - Latvijas Biozinātņu un tehnoloģijas universitates (LBTU), Pārtikas tehnoloģijas katedras asociētā profesore; Jānis Vainovskis - biškopis, LBB valdes loceklis.

Izvērtējot iesniegtos 56 medus paraugus noteica uzvarētājus šādās nominācijās:

  • "Latvijas garšīgākais medus 2023" nominācijā: gaišais medus - uzvarētāja ir Dana Rone no Rīgas;
  •  "Latvijas garšīgākais medus 2023" nominācijā: tumšais medus - uzvarētājs ir Valdis Janovs no Rīgas;
  • "Latvijas garšīgākais medus 2023" nominācijā: monoflorais medus - ar viršu medu uzvarēja Vija Dedze no Talsiem.

Savukārt, 15. jūlijā, Biškopju vasaras saieta laikā, pasākuma apmeklētāji, nogaršojot 76 medus paraugus, noteica "Biškopju iecienītāko medu" - šajā nominācijā uzvarētāja ir Modista Mogensena, SIA "Lemo Latvija" ar liepu medu no Bauskas novada.

Savu iecienītāko medu izvēlējās arī internetveikals bisulietas.lv no Smiltenes, par viņu favorītu kļuva biškopja Daira Šteina medus no Tukuma novada Zemītes pagasta.

Konkursa "Veiksmīgākā biškopības produkta etiķete 2023" uzvarētāji tika noteikti pasākuma laikā. Konkursā piedalījās 31 biškopības produkcijas etiķetes. Ekspertu komisija: LBB padomes priekšsēdētājs Juris Šteiselis, LBB valdes loceklis Guntars Melnis, LBB mārketinga vadītāja Arta Kalinka un grafiskā dizainere Paula Elīza Bērziņa sastāvā. Ekspertu vērtējumā:

  • 1.vieta - Jānim Veidem no Jēkabpils novada;
  • 2.vieta - Sandim Pakalnam no Alūksnes;
  • 3. vieta - Dzintaram Liepiņam no Rīgas.

Pasākuma apmeklētāju vērtējumā par "Veiksmīgākā biškopības produkta etiķeti" tika atzīta biškopes Natālijas Dirdas etiķete no Jēkabpils novada.

Situācija medus tirgū biškopjiem patlaban nav labvēlīga lielās konkurences un iedzīvotāju zemās pirktspējas dēļ.

Biškopji arī pārrunāja situāciju medus tirgū, kas nav labvēlīga medus ražotājiem. 

Eiropas medus tirgū ir novērojama stagnācija. Medus cenas nav labvēlīgas biškopjiem, un joprojām Eiropas medus tirgu ietekmē lielās medus ražotājvalstis, kā Ķīna un Ukraina, kas joprojām ir galvenie medus piegādātāji Eiropas tirgū. 

Turklāt medus nav pirmās nepieciešamības produkts, tas nozīmē, ka Latvijas patērētāji primāri izvēlās svarīgākos patēriņa produktus un tikai pēc tam domā par medus iegādi. Medus iegāde ir ļoti atkarīga no patērētāju pirktspējas un medus patēriņa paradumiem. Līdz ar to, nozares pārstāvji uzsver, ka svarīgi būtu, lai pieejamie atbalsti biškopībā būtu pieejamāki un ar mazāku administratīvo slogu.

Saieta ietvaros notika profesionālās pilnveides kursu "Biškopība" 14. izlaidums. Šogad, LBTU izsniegtos diplomus, par profesionālās pilnveides divgadīgo kursu beigšanu, saņēma 117 absolventi. 

Jauno kursantu uzņemšana, sadarbībā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģijas universitātes Mūžiglītības centru, ir jau sākusies un turpināsies līdz augusta beigām.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.