Svētki ir pļaujas laiks ne tikai tirgotājiem, bet arī krāpniekiem. Apvienotajā Karalistē (AK) krāpšanas gadījumi pirmssvētku sezonā ik gadu palielinās. Pieauguma skaitļi ir iespaidīgi – pat par 150%. Pēdējā laikā blēžiem talkā nāk mākslīgais intelekts (MI), jo ar tā palīdzību var ne tikai uzrakstīt perfektus e-pastus angļu valodā, bet pat viltot pazīstama cilvēka seju un balsi videoierakstā.
Dziļviltojumi sociālajos tīklos
Tie, kuri lieto sociālās saziņas platformu "Facebook", noteikti pamanījuši ne vienu vien aizdomīgu reklāmu ar pazīstamu cilvēku fotogrāfijām vai video, aicinot kaut ko iegādāties vai ieguldīt naudu. Tā galdnieks no Braitonas Dezs Hīlijs, "Facebook" reklāmā ieraugot Mārtinu Lūisu, kas Lielbritānijā ir labi atpazīstams un populārs finanšu eksperts, ilgi nedomājot, atsaucās sludinājumam, kurā Lūiss kopā ar Īlonu Masku aicina investēt īpaši ienesīgā bitkoinu projektā. 10 minūšu laikā Dezs saņēma zvanu no "finanšu konsultanta", kurš sevi dēvēja par Karlu. Karls it kā investēšanas vajadzībām atvēra kontu bankā "Revolut", uz kuru Dezam bija jāpārskaita sākotnēji 1000 mārciņas (1201 EUR). Vēlāk uz kontu tika pārskaitītas vēl 5000 sterliņu mārciņas (6008 EUR), kas bija visi viņa ietaupījumi, taču, pārliecināts par neticamu 50% investīciju ienesīgumu, Dezs aizņēmās vēl 70 000 (84 116 EUR) no četriem dažādiem aizdevējiem.
Reiz, izdzirdot telefona sarunu ar "finanšu konsultantu", Deza dēls pamanīja, ka fonā skan repa mūzika, kas šķita ļoti aizdomīgi, un lūdza tēvu nekavējoties vērsties policijā. Par laimi, divas no bankām, no kurām Dezs aizņēmās naudu, aizņēmumu anulēja, taču lētticīgais investors nu ir parādā 20 000 mārciņu plus vēl 6000 mārciņu procentu maksājumos (kopā – ap 31 243 eiro), nemaz nerunājot par paša pazaudētajiem ietaupījumiem.
Krāpnieku "Facebook" reklāma bija dziļviltojums, tas ir, viltoti attēli, video vai audio ieraksti, izveidoti ar MI palīdzību.
Lielākā daļa publiski pieejamo MI vietņu neatļauj izmantot slavenību balsis, foto vai videomateriālus, lai radītu jaunus dziļviltojumus, taču diemžēl eksistē platformas, kur to ir iespējams izdarīt. Nākotnē "Facebook" īpašnieks "Meta" gan sola ieviest seju atpazīšanas tehnoloģiju, lai tādējādi cīnītos ar slavenību ļaunprātīgu izmantošanu reklāmās. Diemžēl pašlaik "Facebook" nespēj pat atpazīt klonētus viltus profilus, par spīti daudzu lietotāju ziņojumiem, tādēļ jāšaubās, cik efektīva būs cīņa ar dziļviltojumiem, kuri tiek ievietoti kā apmaksāta reklāma.
Apkrāpj autobraucējus, ceļotājus un kurjerpasta klientus
Dažādu krāpšanas shēmu ir tik daudz, ka vienā rakstā tās visas pat nav iespējams uzskaitīt. Piemēram, autobraucējiem jāuzmanās no atgādinājumiem par neapmaksātiem automašīnas novietošanas sodiem, un, saņemot šādu ziņu, nedrīkst klikšķināt uz klāt pievienoto linku. Tas, visticamāk, aizvedīs uz viltotu vietni, kur, gluži kā īstajā mājaslapā, tiks pieprasīts ievadīt automašīnas reģistrācijas datus. Sekos paziņojums, ka ir neapmaksāts sods, ko tūlīt ar kredītkarti nepieciešams apmaksāt.
Daudzās stāvvietās AK vairs nav iespējams maksāt skaidrā naudā, tikai ar kredītkarti vai telefona lietotni, tādēļ autovadītāju ērtībai redzamās vietās ir kvadrātkodi, kas maksāšanu paātrina un atvieglo.
Veikli darboņi tikmēr jau iemanījušies īstajiem kvadrātkodiem virsū uzlīmēt viltotus. Tie aizved uz krāpnieku mājaslapu, turklāt neīsti kvadrātkodi var būt ne tikai stāvvietās, bet arī restorānos, pat krāpnieku sūtītos e-pastos.
Tāpat savairojušies automašīnu un citu preču pārdošanas sludinājumi, kas izskatās pārāk labi, lai būtu patiesība. Sazinoties ar pārdevēju, nekavējoties tiek pieprasīts iemaksāt depozītu, aizbildinoties ar to, ka interese ir milzīga. Pēc naudas pārskaitīšanas pircējs tiek bloķēts, pārdevēja profils – dzēsts.
Krāpšana plaukst un zeļ arī viltus mājaslapās, piedāvājot populāras preces par neticami zemām cenām. Labākajā gadījumā preces nekad netiks saņemtas, bet sliktākajā – kredītkarte un personas dati nonāks noziedznieku rīcībā.