Clear 14.2 °C
S. 08.09
Ilga
Vācu autoražotāja "Volkswagen" montāžas līnija Drēzdenē, Vācijā.
Vācu autoražotāja "Volkswagen" montāžas līnija Drēzdenē, Vācijā.
Foto: Reuters/Scanpix

Kaut gan Krievijas sāktais karš Ukrainā turpinās jau vairāk nekā gadu un Eiropas Komisija pret Krieviju vērsusi dažādas sankcijas, tā joprojām atsakās sankcionēt preces un izejvielas, kuru tirdzniecības pārtraukšana ar Krieviju radītu krīzi Eiropas lielo valstu ekonomikām. Viena no tādām vielām ir alumīnija oksīds, kuru joprojām pārkrauj Rīgas ostā tālākai vešanai pa dzelzceļu uz Krieviju.

Reklāma

Par šīs alumīnija ražošanas izejvielas tranzītu Rīgas ostā "Latvijas Avīzē" jau rakstījām 2022. gada 19. aprīlī. Gada laikā nekas nav mainījies.

Kopš kara sākuma 30 kravas

Kad pirms gada rakstījām par alumīnija oksīda tranzītu Rīgas ostā, kopš kara sākuma divos Rīgas brīvostā esošos termināļos bija viesojušies četri kuģi. Pēc gada un apmēram diviem mēnešiem alumīnija oksīdu vedošo kuģu skaits palielinājies līdz 38. Tātad, kopš pēdējo reizi rakstījām par šo tematu, Rīgas ostā alumīnija oksīdu izkrāvuši un tālāk viela uz Krieviju mērojusi ceļu vēl 34 reizes, un neviena institūcija pat nedomā par šīs vielas ierobežošanu.

Tā kā alumīnija oksīds ir viena no izejvielām, kas nepieciešama alumīnija ražošanai, un Krievija ir otra lielākā alumīnija ražotāja pasaulē aiz Ķīnas, Eiropa acīmredzot nevar atļauties alumīnija piegāžu apstāšanos. Tas nozīmētu, piemēram, Eiropai vitāli svarīgās autobūves industrijas apstāšanos. 

Eiropa izrādās gandrīz pilnībā atkarīga no Krievijas, jo otra valsts, no kuras varētu pasūtīt alumīniju, ir Kanāda, taču tur gluži vienkārši nespēj saražot tik daudz, cik Eiropai ir nepieciešams. 

Savukārt no Ķīnas un Indijas, kuras arī ir lielas alumīnija ražotājas, Eiropa alumīniju nesaņem.

Eiropas Komisijas pārstāve Aikaterini Apostoli "Latvijas Avīzei" sacīja, ka Eiropas Savienības tirdzniecības sankciju pret Krieviju mērķis ir mazināt Krievijas militāro potenciālu, atņemot Kremlim ieņēmumus, kas nepieciešami kara finansēšanai, un izdarot spiedienu uz Krievijas ekonomiku. "ES importa un eksporta ierobežojumi ir savstarpēji papildinoši, bet darbojas atšķirīgi. Importa aizliegumu mērķis galvenokārt ir samazināt Krievijas valsts un ekonomikas ieņēmumus, kurus var izmantot kara finansēšanai. Savukārt eksporta ierobežojumi ir tieši vērsti uz precēm un tehnoloģijām, kuras var izmantot vai nu tiešai kara veikšanai, vai arī lai atbalstītu rūpnieciskās jaudas, kas veicina kara centienus," sacīja Apostoli.

Tajā pašā laikā Apostoli atzina, ka, ja kādai izejvielai būs īpaša nozīme Eiropas ekonomikā, sankcijas paliks otrajā plānā. "ES ierobežojošie pasākumi ir izstrādāti tā, lai pēc iespējas vairāk aizsargātu ES, tostarp tās rūpniecības intereses. Jāņem vērā, ka dažām ES rūpniecības nozarēm piegādes ķēdēs ir nepieciešamas izejvielas un preces no Krievijas."

Citas valstis gan bijušas izlēmīgākas par Eiropas Savienību. 

Piemēram, Kanāda aizliegusi valstī ievest Krievijā ražotu alumīniju, bet Austrālija aizliegusi uz Krieviju eksportēt alumīnija oksīdu, alumīnija boksītus u. c. ar alumīniju saistītas preces.

Alumīnija izmantojums ir visiem zināms un ārkārtīgi plašs – to izmanto mašīnbūvē, tostarp autobūvē, celtniecībā, militārajā rūpniecībā (bruņas, ieroči, munīcija, bruņutehnika utt.), iepakojumu ražošanā un neskaitāmās citās nozarēs.

Alumīnija oksīdu ved uz Sibīrijas rūpnīcām

Lielāko daļu alumīnija oksīda kravu Rīgas brīvostā pārkrauj Kundziņsalas dienvidu pusē esošajā "Riga Bulk Terminal". Savukārt pārliecinoši lielākā daļa nāk no Īrijā esošās Oginišas ostas, kas ir tieši savienota ar turpat blakus esošo Eiropā lielāko alumīnija boksītu pārstrādes rūpnīcu (rezultātā tiek iegūts alumīnija oksīds) "Rusal Aughinish", kas ir lielā Krievijas alumīnija ražotāja "Rusal" sastāvdaļa. Biržā kotētā uzņēmuma 56,88% daļu pieder "En+", 25,52% pieder "SUAL Partners", bet atlikušie 17,60% pieder mazākuma akcionāriem.

Reklāma
Reklāma

Kopumā kopš kara sākuma Rīgas ostā pārkrauti 367 tūkstoši tonnu alumīnija oksīda. 307 tūkstoši tonnu vestas no Īrijas, bet vēl mazliet vairāk par 60 tūkstošiem tonnu nācis no Jamaikas Rokīpointas ostas, kur netālu atrodas alumīnija rūpnīca "Jamalco", kas uz pusēm pieder astotajam lielākajam alumīnija ražotājam pasaulē "Alcoa" (ASV) un Jamaikas valstij.

"Riga Bulk Terminal" ir īpaši beramkravām domāts terminālis, kurš darbību sāka 2014. gadā. Termināļa noliktavās vienlaicīgi var uzglabāt līdz 40 000 tonnām produktu.

Savukārt "Riga Bulk Terminal" pa 50% pieder Kiprā reģistrētajam "Molesto Investments LTD" un Maltā reģistrētajam "Latvian Bulk Holding Limited", bet termināļa patiesais labuma guvējs ir pazīstamais uzņēmējs Raimonds Kisiels. Uzņēmums 2021. gadā apgrozīja nepilnus divus miljonus eiro un cieta divu miljonu eiro zaudējumus.

Sazvanīts Kisiels norādīja, ka lēmums neaizliegt alumīnija oksīda izvešanu uz Krieviju nākot no pašas augšas. Viņš piesauca pat Apvienoto Nāciju Organizāciju (ANO), kā arī uzsvēra, ka arī Latvijā darbojošās bankas, kurās uzņēmumam ir kredīti, un atbildīgās valsts iestādes rūpīgi pārbaudījušas, vai sankcijas netiek pārkāptas.

"Neviens nevar atļauties apturēt alumīnija oksīda pārkraušanu, jo tad apstāsies visa auto industrija Vācijā un Francijā. 

Mēs visi taču gribam braukt ar "VW" un pārējiem vācu auto zīmoliem. Viss tur turas uz alumīniju. 

Līdzīgi kā Covid-19 krīzes dēļ apstājās jaunu auto ražošanas – nebija pusvadītāju, un mašīnas stāvēja dīkstāvē. Šādas lietas rada milzu sekas – jāatlaiž darbinieki, jāslēdz rūpnīcas," skaidroja Kisiels.

"Ved oksīdu uz Krieviju, kur Eiropas tirgum taisa alumīnija detaļas. Taisa arī militārās detaļas, bet ne pašu vajadzībām – sūta Eiropai, tiem pašiem "Leopard" tankiem utt. Lielākoties oksīds iet uz tālo Sibīriju – Krasnojarsku, kur pie HES spēkstacijām ir lēta elektrība un uzbūvētas lielās alumīnija ražotnes," norāda Kisiels. Grūti gan noticēt, ka Krievija tiešām neko no caur Latviju vestā alumīnija oksīda ražotā alumīnija nepatur sev un neizlieto savu tanku un citu militāro preču ražošanai, ko izmantot karā ar Ukrainu.

Agrāk alumīnija oksīds pārkrauts turpat Krievijas ostās, bet tagad drošības dēļ plūsmas pārvirzītas uz Latviju. "Īsti variantu nav. Krieviem vienīgi ir variants nekraut un nepiegādāt alumīniju Eiropai. Bet ir skaidrs, ka neviena no pusēm negrib šo sadarbību pārtraukt. Arī amerikāņi nevar atļauties, ka Krievija aptur alumīnija piegādes. Tāda nu tā pasaules ekonomika ir. Politiski un bravurīgi jau var visu ko sakliegt, bet jēgas no tā nav. Nav viss melns vai balts, jāmeklē mazāk sāpīgie risinājumi, lai saglabātu ekonomiku," esošo situāciju iezīmē uzņēmējs.

Vaicāju, vai paša uzņēmuma iekšienē pēc kara sākuma nav bijušas diskusijas par to, vai uzņēmumam būtu jābūt par starpnieku sadarbībai, kur vienā pusē atrodas agresors. "Pārtraukt jau mēs varam, bet kas maksās algas darbiniekiem? Esam nopirkuši oksīda pārkraušanai īpašu krānu par sešiem miljoniem eiro, par kuru ar banku jānorēķinās. Varam apturēt un bankrotēt, paziņot par maksātnespēju. 

Katrā ziņā, ja Eiropas Komisija aizliegtu oksīda eksportu, tas būtu liels finansiāls trieciens. Bet, ja tāds lēmums būs, mēs to, protams, pildīsim."

Otra produktu līnija, kuru terminālī pārkrauj, ir graudi, lielākoties no Latvijas. "Mēs speciāli pirms desmit gadiem uztaisījām divas līnijas – ķīmisko un produktu līniju. Tad jau neviens nezināja, kāda būs situācija tagad. Īstenībā tagad jau ir vēl cita problēma – krievi nedod vagonus, nav kur to alumīnija oksīdu kraut. Katru dienu ir brīnumi, neviens nezina, kas būs rīt. Bet nu kā ir, tā ir."

Kisiels vien cer, ka nesāksies pasaules konflikts ar Ķīnu, kur pārceltas neskaitāmas Eiropas un ASV uzņēmumu ražotnes. "Pasaules ekonomika lielā mērā turas uz Ķīnu. Ja tur kaut kas aizies greizi, tad krīze būs liela."

Rīgas brīvostā pārkrautās alumīnija oksīda kravas kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā
Reklāma
Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma