Ar mērķi racionalizēt piegādes operācijas e-komercijas uzņēmumiem, kuri cīnās ar augstām piegādes izmaksām un sarežģījumiem darbā ar vairākiem piegādātājiem, jaunuzņēmums "Swotzy" radījis platformu, kurā lietotājiem tiek dota iespēja izvēlēties piemērotākos kurjerpasta pakalpojumus.

Reklāma

"Swotzy" netrūkst ambīciju – ilgtermiņā tas vēlas mainīt līdzšinējos kurjerpiegādes standartus, kļūstot par galveno izvēli visiem tiem, kuri vēlas saņemt savām vajadzībām atbilstošākos un izdevīgākos kurjerpiegādes pakalpojumus. Nesen "Swotzy" ieguvis arī Latvijas jaunuzņēmumu balvu "Latvian Startup Awards" kategorijā "Jaunpienācējs".

Uzņēmuma "Swotzy" līdzdibinātājs un vadītājs Lauris Rutkis ir loģistikas inženieris, kurš šīs zināšanas apguvis, studējot Nīderlandē. Tur arī guvis pirmo lielo pieredzi loģistikā, strādājot kompānijā "Maersk". Neilgi pirms Covid-19 pandēmijas viņš kopā ar sievu atgriezies Latvijā un sācis strādāt sūtījumu piegādes uzņēmumā "DPD Latvija" par biznesa attīstības projektu vadītāju. Lauris ir gandarīts, ka Latvijā ir iespējams likt lietā ārvalstīs iekrāto pieredzi. Taču jau pēc neliela laika L. Rutki pārvilinājis uzņēmums "Printful", piedāvājot vadīt loģistikas attīstību un sadarbību ar klientiem. "Iepriekš biju darbojies tikai loģistikas jomā, bet tā bija iespēja nonākt otrā, proti, klientu pusē. Tas palīdz saskatīt un efektīvāk savienot trūkstošos "puzles" gabaliņus," teic L. Rutkis. Saskaroties ar izaicinājumu uzturēt attiecības ar 18 kurjerpastu uzņēmumiem visā pasaulē, kas prasa pārāk daudz laika un enerģijas, viņam radusies doma, ka ir jābūt vieglākam un efektīvākam veidam, kā nodrošināt piegāžu procesu.

 "Meklējot labākus risinājumus, tostarp pasmeļoties gan Amerikas, kas ir pasaules e-komercijas centrs, gan arī Eiropas tirgus pieredzi, sapratu, ka pietrūkst datu analītikas,

 proti, informācijas par piegāžu ātrumu, sūtījumu bojājumu un nozaudēšanas statistikas, kas ļautu pateikt klientiem priekšā, kas viņiem ir vispiemērotākais pakalpojums," atceras L. Rutkis. Kad draugi veicājuši pēc padoma, kā labāk attīstīt e-komerciju, viņš secinājis, ka tās loģistikas izmaksas, ar kurām saskaras nelieli uzņēmumi, ir krietni vien augstākas nekā lielajiem uzņēmumiem. "Man nebija pieņemams, ka e-komercijas izmaksas ļauj lielajiem uzņēmumiem augt un attīstīties daudz ātrāk, bet mazos un jaunos dzen stūrī, tāpēc nolēmu nevilcināties un sākt izstrādāt savu piegādes platformu," tā L. Rutkis.

Piesaista investīcijas

"Swotzy", kurā bez L. Rutka ir apvienojušies un līdzdibinājuši vēl arī uzņēmumu "Nordigen" un "Longenesis" bijušie darbinieki – Kristians Jenčiuss un Jēkabs Hincenbergs, tika dibināts pērn vasaras beigās, kad komanda sāka aktīvu darbu pie idejas. Sākumā visiem trim līdzdibinātājiem ir bijis pilnas slodzes pamatdarbs, taču kopš šī gada aprīļa šis projekts ir viņu vienīgā nodarbe. Uzņēmumam ir paveicies ne tikai ar profesionālas komandas izveidošanu, bet arī ar piesaistītajām investīcijām – šī gada pavasarī "Swotzy" piesaistījis 90 tūkstošus eiro no Lietuvā bāzētā akceleratora un riska kapitāla fonda "Firstpick VC". 

"Šī investīcija mums palīdzēja nofokusēties uz turpmākajiem soļiem, kā rezultātā aktivitāšu ķēde bija visnotaļ loģiska un pārdomāta," 

vērtē L. Rutkis. Pavisam nesen uzņēmums ticis vēl pie pusmiljona eiro – "Firstpick VC" uzņēmuma attīstībai piešķīris vēl 250 tūkstošus eiro un tādu pašu summu Polijas riska kapitāla fonds "Black Pearls". "Pēc 500 tūkstošu investīciju saņemšanas mēs varējām sākt attīstīties daudz straujāk, paplašinājām komandu līdz desmit darbiniekiem," teic uzņēmējs. Lai arī produkts Latvijas tirgū ir pieejams tikai no šī gada augusta sākuma, jau šobrīd uzņēmumam ir 28 aktīvi klienti. Tie ir ļoti dažādi – gan apģērbu un apakšveļas, gan kosmētikas un krāsu, gan rotaļlietu un auto rezerves daļu u.c. ražotāji. "Klientu interese par produktu aug, katru mēnesi apgrozījums un klientu skaits palielinās par aptuveni 200%," ir gandarīts L. Rutkis. Pagaidām gan klienti ir tikai no Latvijas. "Novembrī vēlamies paplašināties un piedāvāt produktu arī Lietuvā, jau ir noslēgti līgumi ar kaimiņvalsts kurjerpastiem. Nākamajā gadā aktīvi iesim iekšā arī Eiropā, attīstīsim produktu arī citās valstīs. Mūsu uzņēmumam paplašināties ir samērā vienkārši, mums ir mūsu bāzes produkts, uzsākot sadarbību ar ārvalstu kurjerpastiem, un, piemērojot to lokālajam patērētājam, mēs varam gana vienkārši to adaptēt citās valstīs," teic uzņēmējs. Latvijā uzņēmums "Swotzy" sadarbojas ar teju visiem lielākajiem kurjerpastiem – "Fedex", "Omniva", "PDP Express" un "Latvijas Pasts". Drīzumā šim pulciņam pievienosies arī uzņēmums "Itella".

Var nosūtīt pat divreiz lētāk

"Vēlamies mainīt līdzšinējos kurjerpiegādes tirgus standartus, kļūstot par galveno izvēli visiem tiem, kuri vēlas saņemt savām vajadzībām atbilstošākos un izdevīgākos kurjerpiegādes pakalpojumus," saka uzņēmuma "Swotzy" līdzdibinātājs un vadītājs Lauris Rutkis.

"Swotzy" platforma ļauj uzņēmumiem iegādāties piegādes etiķetes no dažādiem piegādātājiem, tādējādi atbrīvojoties no sarežģītiem līgumiem un garām sarunām par sadarbību. Ar lietotājam draudzīgu pieslēgšanās procesu uzņēmumi var nekavējoties sākt piegāžu pārvaldību. Jautāts, kā izdodas piesaistīt klientus, L. Rutkis atzīst, ka visu nosaka cena – nelielajiem uzņēmumiem izdodas ieekonomēt pat 55% no iepriekšējo piegāžu izmaksām. "Ja uzņēmējiem ir iespēja nosūtīt preces divas reizes lētāk, viņi vairs daudz nedomā, bet sāk izmantot mūsu risinājumu," secina L. Rutkis. Taču lielie uzņēmumi ir daudz piesardzīgāki. "Tā kā tuvojas "melnās piektdienas" izpārdošanas un Ziemassvētki, kas e-komercijā ir pīķa sezona, lielie preču piegādātāji vēlas strādāt ar jau pārbaudītiem risinājumiem, lai samazinātu risku, kad kaut kas var noiet greizi," vērtē L. Rutkis, atzīstot, ka interese par "Swotzy" platformu ir arī no lielajiem klientiem, taču tie, kuriem ir savi resursi un IT komanda, vēlas sūtījumus pašu spēkiem nogādāt vēl šogad, bet ir arī tādi, kuri vēlas nogaidīt un sarunas par sadarbību atsākt nākamajā gadā. 

L. Rutkis skaidro, ka "Swotzy" gūst peļņu, spējot nodrošināt lielākus pasūtījumu apjomus kurjerpastiem, kas ir to biznesa pamatā.

Nākamgad – miljons sūtījumu

Uzņēmuma "Swotzy" vadībai netrūkst ambīciju, ilgtermiņā tā vēlas mainīt līdzšinējos kurjerpiegādes tirgus standartus, kļūstot par galveno izvēli visiem tiem, kuri vēlas saņemt savām vajadzībām atbilstošākos un izdevīgākos kurjerpiegādes pakalpojumus. "Vēlamies ne tikai dot iespēju nosūtīt sūtījumus, bet arī parūpēties par klientiem, piemēram, lai būtu piemērotas kastes, kurās tos ievietot, lai būtu pieejami printeri, ar kuriem izprintēt etiķetes. Tādējādi uzņēmumiem būs iespēja vairāk fokusēties uz ražošanu un pārdošanu, bet nevis uz loģistiku. 

Gribētos sasniegt "Amazon.com" servisa līmeni, kad tiek nodrošināta gan loģistika, gan noliktavas, gan arī pārdošanas platforma," 

teic uzņēmējs. Īstermiņa mērķis ir nostiprināties vismaz piecās valstīs ārpus Latvijas robežām – Lietuvā, Igaunijā, Polijā un vēl pāris Rietumeiropas valstīs. "Eiropā kurjerpasta pakalpojumu tirgus ir ļoti sadrumstalots, tāpēc mēs saredzam iespēju atvieglot šo pakalpojumu saņemšanu, īpaši tiem klientiem, kuri darbojas vairākās Eiropas valstīs," teic L. Rutkis. Pāris mēnešu darbības laikā uzņēmums jau ir palīdzējis nosūtīt aptuveni 1000 sūtījumus – uz ASV, Kanādu, Lielbritāniju, Vāciju, Franciju, Nīderlandi, Itāliju, Poliju, Baltijas valstīm, Austrāliju u. c. "Nākamajā gadā vēlamies sūtījumu skaitu palielināt par 1000%, palīdzot nosūtīt aptuveni vienu miljonu sūtījumu," teic uzņēmējs. Kā lielāko izaicinājumu viņš min uzņēmēju skepses pārvarēšanu. "Latvijā uzņēmēji ir bailīgāki, neuzticīgāki, tāpēc ir jāiegulda daudz lielāks darbs, lai iegūtu klientu uzticību," vērtē L. Rutkis.

Izaugsmes hronoloģija

  • Līdz 2022. vidum – darbs "Maersk", "DPD Latvija", "Printful", pieredzes uzkrāšana un tirgus izpēte.
  • 2022. gada augusts – "Swotzy" dibināšana.
  • 2023. Investīciju piesaiste no "Firstpick VC" (90 tūkst. eiro un pēc tam vēl 250 tūkst. eiro), "Black Pearls" (250 tūkst. eiro).
  • 2023. gada augusts – "Swotzy" sāk piedāvāt savus pakalpojumus tirgū, tas palīdz mazajiem uzņēmumiem ekonomēt līdz pat 55% no piegāžu pakalpojumiem. Dažu mēnešu laikā jau atrasti 28 klienti.

Vērtējums

Par sūtīšanu izdodas ietaupīt aptuveni 25%

Uzņēmuma "Northen Grip" eksporta attīstības vadītāja Danute Jankovska.

Uzņēmuma "Northen Grip" eksporta attīstības vadītāja Danute Jankovska: "Tā kā lielu daļu savas produkcijas – "vintage" stila apģērbus, tostarp lielus un smagus mēteļus, vedam uz un no ārvalstīm, sūtīšana izmaksā dārgi. Izmantojot "Swotzy" risinājumu, sanāk daudz lētāk – aptuveni par 25%. Esam ļoti apmierināti gan ar izmaksām, gan "Swotzy" klientu servisu, operatīvi saņemam atbildes uz visiem ineresējošajiem jautājumiem. Prieks ar viņiem sadarboties!"

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.