Jūnija sākumā uz Londonu devos kopā ar ģimeni, lai piepildītu vienu no meitas sapņiem. Abi ar sievu, aizņemti darbos, ceļojumā pavadāmo dienu plānošanu atstājām uz pēdējo brīdi. Esmu Londonā bijis vairākas reizes, tiesa gan, pirms teju divdesmit gadiem, tomēr īpaši nesatraucos, taču
piecas Lielbritānijas galvaspilsētā pavadītās dienas parādīja, ka šajā daudzmiljonu pilsētā labāk būt sagatavotam tūristam, nevis vieglprātīgam atpūtniekam.
Vienmēr vados pēc principa – nav sliktu laikapstākļu, tikai nepiemērots apģērbs vai nelāgs noskaņojums, un tas nozīmē ikreiz pienācīgi sagatavoties. Lai nesaskumtu, parasti laika prognozi galamērķī iepriekš neskatos. Šoreiz laikam vajadzēja izdarīt izņēmumu, jo Britu salās klimats mēdz būtiski atšķirties pat no Ziemeļeiropas. No +30 grādiem nonācām +15 un spēcīgā vējā, kas pirmajā dienā, braucot ar pilsētas apskates busu ("hop on – hop off"), pamatīgi izpurināja, un vienīgā vēlme bija pasēdēt kādā siltā kafejnīcā. Nākamajā dienā gan Londona par mums apžēlojās. Svina pelēkie mākoņi izklīda, spoži uzspīdēja saule, un kļuva krietni siltāks.
Pasaulē vecākais metro
Londonā ar vairāk nekā deviņiem miljoniem iedzīvotāju metro ir galvenais transporta līdzeklis, lai gan joprojām ar nelieliem intervāliem pasažierus pārvadā arī pilsētai tipiskie sarkanie divstāvu autobusi. Pēc statistikas datiem, Londonas metro ir trešais noslogotākais pazemes dzelzceļš Eiropā pēc Maskavas un Parīzes, taču pasaules vecākā metro titulu tam nevar atņemt, jo pirmā līnija sāka te darboties 1863. gadā. Tagad līniju skaits pieaudzis līdz vienpadsmit un to kopgarums pārsniedz četrsimt kilometrus, šajā ziņā Londonu pārspēj tikai Šanhaja Ķīnā.
Kā it viss Londonā, arī metro biļetes nav lētas, taču, ja gudri plāno dienas maršrutu, iespējams ietaupīt.
Pirmajā brīdī stacijās, ieraugot daudzos biļešu automātus, var apjukt. Lai nenopirktu nevajadzīgi dārgu biļeti, sākumā labāk izstāvēt nelielu rindu pie informācijas centra (tie gan ir tikai lielajās stacijās, piemēram, "Victoria" un "Euston"), jo dienas biļetes cena atkarīga no izmantotajām braukšanas zonām, un, teikšu atklāti, Londonas pazemē nav tik viegli orientēties kā Parīzes metro. Ja jābrauc uz pilsētas centru no Getvikas lidostas, tad dienas biļete pieaugušajam ir 17,70 mārciņas, bet bērniem (4–15 g. v.), ar kuriem ceļojat kopā, tikai divas mārciņas. Pārrēķinot pēc valūtas kursa, eiro sanāk mazliet vairāk. Šādu dienas biļeti pirkt ir izdevīgāk, ja paredzēts bieži izmantot sabiedrisko transportu, jo konkrētajā datumā ar to metro var braukt neierobežoti daudz reižu, turklāt arī autobusos. Ja dienas plāni neskaidri un paredzēti vien pāris braucienu, tad izdevīgāk izmantot kredīta vai debeta maksājumu karti, kas jānopīkstina, ieejot un izejot no metro. Dienas beigās automātiski tiek sarēķināta nobrauktā nauda, kas ir krietni mazāka par dienas biļetes cenu, un nav arī katru reizi jādomā par vienreizējas biļetes pirkšanu.