Nacionālajā teātrī Lielajā zālē jauns iestudējums "Ričards. Nekā personīga". Uzvedumu teātris pieteicis kā skarbu drāmu. Artūrs Dīcis ir autors lugai, pēc kuras uzvedums tapis.
Režisora Elmāra Seņkova iestudētajā izrādē divu cilvēku attiecību modelī risināta varmācības un manipulāciju tēma. Varmācība var būt ļoti nemanāma. Līdz brīdim, kad kāds sāk par to runāt. Sociālajos tīklos. Un par soģiem paliek visi, kam nav slinkums izteikt viedokli.
Teātrī var strādāt ar visa veida telpām – fizisko, asociatīvo vai poētisko. Šoreiz lugas "Ričards. Nekā personīga" autors un teātris runā par Latvijas sociālo vidi un tās telpu.
Ar Artūru Dīci tiekamies Nacionālā teātra publiskajā telpā, kas izrāžu vakaros pārtop par izstāžu vietu, kurā ar vēsturiskajiem tēliem sarunājas mūsdienu mākslinieka Kristiana Brektes izstādes darbi. Arī Brekte ir piedzīvojis vardarbību, bet – pret savu mākslu. Krāsas pleķi uz viņa gleznotā murāļa skolas fasādē – gluži kā izrādes plakātā attēlotā sieviete ar uzsisto aci vai manifestācijas gājiena dalībnieks ar izšķīdušu kaku maisiņu uz muguras…
Artūr, jūs nu jau zina kā dramaturgu un scenāristu. Bet vai kaut ko joprojām darāt arī kā aktieris?
Konkrētajā mirklī neko.
Nupat beidzies arī jaunākais seriāls ar jūsu piedalīšanos – TV3 vairākās sezonās izvērstais stāsts "Nemīlētie" par dažādu sociālo slāņu cilvēkiem, kuri krīzes laikā cenšas izdzīvot, kā māk, par trauslo robežu starp dzīvību un nāvi, mīlestību un nodevību. Pirmo sēriju režisors bija slavenā lietuviešu aktiera Donāta Baņoņa dēls Rai- munds Baņonis, bet nākamās iestudēja Latvijas aktieris un režisors Jurijs Djakonovs.
Jā, kopš mans varonis, kuru seriālā vairāk dēvēja uzvārdā par Zīli, nogalināts, arī es kā aktieris šobrīd nekur nespēlēju.
Patlaban tiek uzņemtas jaunas sērijas un "Nemīlētos" atkal rādīšot rudenī.
Man arī nupat vēl vaicāja, vai Zīle, kaut vienreiz jau pēc sašaušanas "augšāmcēlies", tomēr atkal nebūs palicis dzīvs? Cilvēki viņu bija iemīlējuši, juta līdzi. Tā ir tāda interesanta lieta. Pirmajās sezonās manam varonim bija jādara trakas lietas, patiešām briesmīgas, man daudz ko viņa rīcībā bija grūti pieņemt un attaisnot, bet pēc dažām epizodēm parādījās it kā viņa pastrādāto neģēlību iemesli, cilvēciski šķietami saprotami attaisnojumi. Un rezultātā var pat aizmirst, ka patiesībā viņš ir slikts cilvēks. Un Zīli iemīl sievietes seriālā un pie televīzijas ekrāna. Arī ļaunu tēlu spēlējot, aktieris viņu it kā sev attaisno, lai spētu saprast. Bet kur ir robeža, aiz kuras attaisnojuma vairs nav... Katra cilvēka un tēla pagātnē var atrast kādu traumatisku pieredzi, kuras rezultātā viņš kļuvis tāds, kāds nu ir. Bet var atrast citu cilvēku ar līdzīgu traumatisku pieredzi, kurš tomēr nav kļuvis par nelieti. Reiz par šo tēmu spriežot, mēs ar kolēģiem aizrunājāmies līdz politikai. Teikšu tā – ja man kāds lūgtu tēlot Putinu, mani nemaz neinteresētu, kāda viņam ir vai nav bijusi traumatiska pieredze, es teiktu, lai viņš iet... Nespēlētu.
No Dailes teātra 9. studijas, kurai piederat arī jūs, Dailē tagad palikuši vairs tikai divi aktieri Gints Andžāns un Ērika Eglija-Grāvele. Kas bija tā motivācija, kas jums lika skatuvi nomainīt pret spalvu?
Domraksti man padevās jau skolā. Bet tādu dauzonīgi literāru gandarījumu noķēru, rakstot kursa darbu socioloģijā, kuru studēju. Tas bija pētījums par alkohola lietošanas paradumiem studentu dienesta viesnīcā. Socioloģija ietver pētniecības metodes, tev jābūt godīgam pret aplūkojamo tēmu. Taču es tai lietai vairāk piegāju kā literāram darbam, kopmītnēs biju bijis, šo to redzējis savām acīm, bet es vēl piepušķoju… Sanāca stāsts. Profesors teica – nu, interesanti… Bet no sociologa viedokļa absolūti neētiski. Tad sapratu, ka socioloģija nebūs manējā. Lugas sāku rakstīt jau studiju laikā. Latvijas Dramaturgu ģilde rīkoja konkursus, izsludināja arī naudas balvas, likās, nu būtu forši kādu saņemt.
Pirmā luga, kura tika iestudēta teātrī, bija "Veikals bez rindas"?
Nē, ar šo lugu mēs tikām līdz skatuviskajam lasījumam. Luga sākās kā etīde kursabiedriem, uzrakstīju mazu fragmentiņu. Režisors Mihails Gruzdovs noskatījās un sacīja – ei, tur kaut kas ir, labi...
Cik biezs tagad ir jūsu lugu krājums?
Ar vienas rokas pirkstiem vairs nepietiks. Gadās, ka atceros – pareizi, tādu ludziņu arī esmu sarakstījis! Nacionālā un Dailes teātra rīkotajos konkursos man labi likās tas, ka tos lasa anonīmi. Man tas bija interesants izaicinājums. Tagad režisori nāk ar kādu ideju darbam. Ja domājam vienā virzienā, ķeramies klāt. Un es sāku rakstīt jaunu lugu. Vēl dramatizējumi. Tūlīt sākšu darbu M. Čehova Rīgas Krievu teātrim. Notika visādas rokādes, un pēdējā brīdī mani tur iesaistīja režisore Laura Groza. Teātri ir ieinteresējis Sandras Kalnietes romāns "Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos". Laura būs izrādes režisore, es veidošu dramatizējumu. Ir jau dīvaina sajūta. Kad romāns iznāca, tas likās kā vēsturisks stāsts par aizgājušiem laikiem, bet nu Ukrainā notiek tieši tas pats. Viens no maniem pirmajiem dramatizējumiem, kas reāli tika iestudēts un parādījās uz skatuves, bija izrāde Dailes teātrī "Ābels un Olga". Mihails Gruzdovs toreiz piedāvāja veidot dramatizējumu Knuta Hamsuna romānam "Loks noslēdzies". Likās ļoti interesants process. Izlasi romānu, šķiet, milzīgs apjoms, ko ar to iesākt… Bet tad sāc ķerties klāt, saproti, kas tev ir svarīgais, līdz vienā brīdī – re, kur ir! Būtiski noķert to pirmo sajūtu, kas atnāk, tā parasti izrādās noteicošā, galvenā, īstā atslēga.
Pie jūsu spilgtākajiem darbiem Nacionālajā teātrī gribētos pieskaitīt Jaunajā zālē iestudēto lugu "Lidojošais Travolta" Regnāra Vaivara režijā, Reiņa Suhanova iestudēto izrādi "Dzīvnieks", kas veidota pēc jūsu dramatizētā Arto Pāsilinnas romāna "Zaķa gads". Pēc komēdijas "Arī vaļiem ir bail" jaunais darbs "Ričards. Nekā personīga" būs jūsu otrā luga Nacionālā teātra Lielajā zālē. Kā luga radās?