Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika liecina, ka pēdējos piecos gados ar specializētās lauksaimniecības tehniku - traktori un to piekabes saistīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits ir vidēji gandrīz 279 negadījumi gadā.
Pagājušajā gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, vērojams samazinājums ar traktortehniku saistīto CSNg daudzumā, tikmēr aizpērnais gads jāatzīmē kā absolūts rekordgads negadījumiem, kuros iesaistīta specializētā lauksaimniecības tehnika.
"Lai arī nereti izskan viedoklis, ka specializētā lauksamniecības tehnika salīdzinoši reti iekļūst CSNg, tāpēc tai nepieciešams piemērot īpašus noteikumus attiecībā uz OCTA iegādi, statistika apliecina pretējo – negadījumi notiek salīdzinoši bieži, turklāt to nodarītie zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā CSNg, kuros iekļuvuši, piemēram, vieglie transportlīdzekļi,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Viņš arī norāda, ka no reģistrētajiem pieteikumiem var secināt, ka CSNg skaits, kuros iesaistīta traktortehnika, aizvien ir salīdzinoši liels. Turklāt apdrošināšanas atlīdzības, kas tiek izmaksātas par specializētās lauksaimniecības tehnikas CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, ir lielākas nekā citu transportlīdzekļu izraisītās.
Pēdējos piecos gados vidējā atlīdzība par traktortehnikas izraisītu CSNg bijusi aptuveni 2250 eiro, kamēr citu transportlīdzekļu – aptuveni 1500 eiro.
Pēdējos piecos gados negadījumos, ko izraisījusi traktortehnika un tās piekabes, kopumā cietušas vai bojā gājušas 17 personas. Lielākais cietušo un bojāgājušo skaits bijis pērn - piecas personas.
OCTA likuma pašreizējā redakcija paredz, ka specializētā lauksaimniecības tehnika ir apdrošināma arī tad, ja tā netiek izmantota ceļu satiksmē, bet tiek lietota vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.
“Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka traktortehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai, vai vēl ļaunāk - cilvēkiem,” skaidro J.Abāšins, piebilstot, ka to CSNg skaits, kur atbildīgs ir traktortehnikas vadītājs, ir krietni lielāks, nekā negadījumi, kur traktortehnika ir cietusī puse, līdz ar to šāda likuma prasība ir likumsakarīga.
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.